Jaleo Dances, Direct Precedents of Flamenco Dances

Authors

  • Miguel Ángel Berlanga Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.10

Keywords:

Jaleo dances, flamenco dance, Andalusian Theatrical dances, tiranas

Abstract


This article discusses the historical connection between flamenco dancing and a kind of solo-dances, which took on special heyday between the last third of the eighteenth century and the fi rst half of the nineteenth. In addition, we argue its connection with other dances in the oldest Spanish theater. Zorongos, vitos, olés, cachuchas... although each of them had distinctive features, they also had some common features that justify they can be called jaleos, jaleo-dances, or theatrical Andalusian dances. We argue that tiranas were just jaleos songs. Furthermore we argue that the first flamenco dances can be considered “gypsized jaleos”, and its progressive technical refinement was due, mainly, to its continuous contact with the theatrical jaleos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Celsa, La Canción Lírica Española en el siglo XIX. Madrid, Ediciones del ICCMU, 1998.

Arriaga, Gerardo, “La jácara instrumental en la música española barroca”. En LOBATO, 2014: 179-194.

Berlanga, Miguel Ángel, Bailes de candil andaluces y fi esta de verdiales. Otra visión de los fandangos. Málaga, Servicio de Publicaciones de la Diputación, 2000.

Berlanga, Miguel Ángel, “The Fandangos of southern Spain in the Context of other Spanish and American Fandangos”. En Música Oral del Sur, n. 12, 2015, pp. 171-184. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.

es/export/sites/default/publicaciones/pdfs/02-miguel-berlanga.pdf

Blas Vega, José, Los Cafés Cantantes de Sevilla. Madrid, Cinterco, 1987.

Blasis, Carlo, Manuel complet de la Danse. Paris, Libería Enciclopédica de Boret, 1830. Edición consultada: https://books.google.es/books?id=mFa2IF7HtvQC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Bravo Liñán, Francisco, “Un aspecto de la fisonomía cultural de la ciudad de Cádiz refl ejado en la prensa ilustrada: su inclinación teatral”, en Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, n. 3, 1993, pp. 7-42.

Cairón, Antonio, Compendio de las principales reglas del baile... con una explicación exacta, y modo de ejecutar la mayor parte de los bailes conocidos en España, tanto antiguos como modernos, Madrid, Imprenta de Repullés, 1820. Edición consultada: BNE, Biblioteca Digital Hispánica, M/868 (http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?pid=d-2175469).

Cantos Casenave, Marieta, “José Sanz Pérez y el andalucismo teatral del siglo XIX”, en Romero Ferrer, Alberto.- Moreno, A. (ed.), Manuel García: de la tonadilla escénica a la ópera española (1775-1832), Cádiz, UCA, 2006. 89-90.

Castro Buendía, Guillermo, “Jaleos y soleares. La diferenciación estilística entre el jaleo y la soleá como origen del estilo flamenco”, Sinfonía Virtual, 25, julio 2013. www.sinfoniavirtual.com [Consulta 30.VII.2014].

Castro Buendía, Guillermo, Génesis Musical del Cante Flamenco, Sevilla, Libros con Duende, 2014 (2 vol).

Cavia Naya, Victoria, La Castañuela Española y la Danza. Baile, Música e Identidad, Valencia, Mahali, 2013.

Cotarelo y Mori, Emilio, Catálogo descriptivo de la gran colección de comedias escogidas que consta de cuarenta y ocho volúmenes, impresos de 1652 a 1704.

Edición digital a partir de Boletín de la Real Academia Española, XVIII (1931), en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, http://www.cervantesvirtual.com/obra-catalogo-descriptivo-de-la-gran-coleccion-de-comedias-escogidas-que-consta-de-cuarenta-y-ocho-volumenes-impresos-de-1652-a-1704/.

D’Aulnoy, Marie Catherine, Relación del viaje de España (1691), Madrid, Akal, 1986.

Esses, Maurice, Dance and Instrumental Diferencias in Spain During the 17th and 18th Centuries. Stuyvessant, NY, Pendragon Press, 1994 (3 vols).

Estébanez Calderón, Serafín, Escenas Andaluzas (1846), Edición original consultada: Madrid, A. Pérez Dubrull, 1883, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/escenas-andaluzas--0/html/ff06d424-82b1-11df-acc7-002185ce6064_4.html#I_5_.

Flórez, María Asunción, Música teatral en el Madrid de los Austrias durante el Siglo de Oro, Madrid, ICCMU, 2006.

Ford, Richard, Las cosas de España, Madrid, Turner, 1988 (1ª ed: 1844).

Gautier, Théophile, Voyae en Espagne (1840). Consultada 5ª edición, París, 1845: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5685444r .

Gelardo Navarro, José, “Dos bailes, dos identidades. Escuela Bolera. Baile Flamenco”, Sinfonía Virtual, 24, 2013. http://www.sinfoniavirtual.com/revista/024/.

Gosálvez Lara, José Carlos, De la Gallarda a la Jácara. Libros de Danza en la Biblioteca Nacional de España (Siglos XVI-XIX), Folleto del Día Internacional de la Danza, Museo de la Biblioteca Nacional, 2011.

Guimet, Émile, A travers l’Espagne. Lettres Familières, Lyon, Charles Mèra, 1862, En: Gallica, Biblioteca Nacional de Francia, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k56775572.r=Guimet.

Gutiérrez de Alba, José María, El pueblo andaluz. Sus tipos, sus costumbres, sus cantares (ca 1870).

Iza Zamácola, Juan Antonio, Colección de las mejores coplas de Seguidillas, Tiranas y Polos que se han compuesto para cantar a la guitarra, Madrid, Demófilo, 1982 (1ª ed.1788).

Iza Zamácola, Juan Antonio, Elementos de la ciencia contradanzaria para que los currutacos, pirracas y madamitas de nuevo cuño aprendan por principios a bailar las contradanzas por sí solos o con las sillas de su casa, Madrid, Viuda de Joseph García, 1796. En http://www.cervantesvirtual.com/obra/elementos-dela-ciencia-contradanzaria-para-que-los-currutacos-pirracas-y-madamitas-de-nuevo-cuno-puedan-aprenderlas-contradanzas--0/.

Lavaur, Luis, Teoría Romántica del Cante Flamenco, Sevilla, Signatura, 1999. 1ª Edición: Madrid, Editora Nacional, 1976.

Lobato, María Luisa / BÈGUE, Alain (ed.s), Literatura y Música del Hampa en los siglos de Oro, Madrid, Visor Libros, 2014.

Machado y Álvarez, Antonio, Colección de Cantes Flamencos (1881), Madrid, Demófi lo, 1975.

Marín, Rafael, Aires Andaluces. Método de Guitarra por Música y Cifra, Ediciones de la Posada, Ayuntamiento de Córdoba, 1995, Edición facsímil de la 1ª edición (Madrid, 1902).

Martínez de la Peña, Teresa, Teoría y Práctica del Baile Flamenco, Madrid, Aguilar, 1969.

Más y Prat, Benito, “Costumbres andaluzas. Bailes de palillos y fl amencos”, La Ilustración española y americana, año XXVI, n. 28, Madrid 30. VII. 1882.

Massip y Moyá, Félix, Diccionario analítico de todas las palabras castellanas que pueden tener en la oración diferente significado, Valencia, Imprenta de José María Ayoldi, 1866.

Mera, Guadalupe: “Los ilustrados y la danza a principios del siglo 19. Polémicas sobre la construcción de una identidad nacional frente al modelo francés”, en Martínez del Fresno, Beatriz (ed): Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza, UNE, Oviedo, 2011, pp. 174-195.

Molina, Ricardo /Mairena, Antonio, Mundo y formas del cante flamenco, Granada/Sevilla, Al-Andalus, 1979.

Moreno muñoz, María José, La danza teatral en el siglo XVII, Córdoba, Servicio de Publicaciones de la Universidad, 2008.

Navarro García, José Luis, Historia del Baile Flamenco, vol 1, Sevilla, Signatura Ediciones, 2008 (especialmente pp. 187 y ss).

Navarro Garacía, José Luis / Pablo Lozano, Eulalia, El baile flamenco. Una aproximación histórica, Córdoba, Almuzara, 2005.

Núñez, Faustino, “Cuando lo bolero se hizo fl amenco”, en http://elafinadordenoticias.blogspot.com.es/2012/07/cuando-el-bolero-se-hizo-fl amenco.html.

Ocón, Eduardo, Cantos españoles, Colección de aires nacionales y populares, 2ª ed., Málaga, 1888.

Ortiz Nuevo, José Luis, ¿Se sabe algo? Viaje al conocimiento del arte flamenco según los testimonios de la prensa sevillana del XIX, Sevilla, El Carro de la Nieve, 1990.

Ortiz Nuevo, José Luis, Coraje. Del maestro Otero y su paso por el baile, Sevilla, Libros con Duende, 2012.

Plaza, Rocío, El Flamenco y los Románticos, Sevilla, Ed. Bienal, 1999.

Plaza, Rocío, Egron Lundgren. Un pintor sueco en Sevilla, Sevilla, UNE, 2012.

Reyes, Lénica / Jaramillo, José Miguel, “El baile de la petenera española del XIX desde una perspectiva etnomusicológica”, en Murga Castro, Idoia, et al, Líneas actuales de investigación en la danza española, Madrid, Nebrija Fundación, 2012, pp. 225-240: http://www.gerinel.org/fi cheros/baile.pdf.

Rodríguez Calderón, Juan Jacinto, La bolerología o Cuadro de las Escuelas del baile bolero, tales cuales eran en 1794 y 1795 en la Corte de España, Ed consultada: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-bolerologia-o-cuadro-de-las-escuelas-del-baile-bolerotales-cuales-eran-en-1794-y-1795-en-la-corte-deespana--0/, de la edición de Philadelphia, Zacharias Poulfon, 1807.

Rodríguez Marín, Francisco, El Alma de Andalucía en sus mejores coplas amorosas, Madrid, Tipografía de Archivos, 1929.

Roldán Fidalgo, Cristina, “Bailes y danzas en los teatros de Madrid”, en Sanjuán, José Ignacio, Estudios Musicales del Clasicismo. Danza y ballet, 2, Madrid y San Cugat, Arpegio, 2015, pp. 51 a 87.

Romero Ferrer, Alberto, “El sainete y la tonadilla escénica en los orígenes del costumbrismo andaluz”, en Álvarez Barrientos, J. / Lolo, Begoña (eds.), Teatro y Música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII, Madrid, Universidad Autónoma / CSIC, 2008, pp. 237-262.

Ruiz Mayordomo, María José, “Espectáculos de baile y danza. De la Edad Media al siglo XVIII”, en Amorós, Andrés / Díez Borque, José Mª, Historia de losespectáculos en España, Madrid, Castalia, 1999, pp. 273-318.

Salinas, José Luis, “Cincuenta años de baile en la memoria y el sentir del tocaor Félix de Utrera”, La Caña, n. 12, 1995, pp. 63-65.

Udaeta, José de, La castañuela española. Origen y evolución, Ediciones del Serbal, Barcelona, 1987.

Valdivia Sevilla, Francisco, La guitarra rasgueada en España durante el siglo XVII, Málaga, Servicio de Publicaciones de la Universidad, 2015.

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Berlanga, M. Ángel. (2016). Jaleo Dances, Direct Precedents of Flamenco Dances. Anuario Musical, (71), 179–196. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.10

Issue

Section

Articles