Lamentations of the Prophet Jeremiah in Ciutadella de Menorca: Study and Analysis of the Polyphonic End of a pre-Tridentine Source

Authors

  • Jaume Escandell Guasch Institut Menorquí d'Estudis

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.03

Keywords:

Lamentations of Prophet Jeremiah, Ciutadella de Menorca, analysis, polyphony, fauxbourdon, XV-XVI centuries

Abstract


This article represents a first approach to a written and so far unpublished musical source: three loose parchment bifolia kept in the Diocesan Archive of Menorca that contain fragments from the Lamentations of Prophet Jeremiah. Their use predate the Council of Trent and presumably were written down during the fifteenth century. This is a monophonic version with the difference that the final section -for Chapter 5 of the Lamentations-, reappears polyphonically in three voices following a language that fits the fauxbourdon procedure. We propose, first of all, an overview of the features and content of these documents, and secondly, we deal with the analysis, the musical organization and the polyphonic language type of the ending part.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apel, Willi, The notation of polyphonic music 900-1600. Massachusetts, The Mediaeval Academy of America, 1953 [5ª edición].

Asensio, Juan Carlos, "De la liturgia visigoda al canto gregoriano", en Gómez, M. (ed.): Historia de la música en Espa-a e Hispanoamérica. Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2009, 21-76.

Breviarium Romanum ex decreto SS. Concilii Tridentini restitutum, S. Pii V, Pontifi cis Maximi, justi editum, Clementis VIII et Urbani VIII auctoritate recognitum. Paris, Apud St. Hilaire Blanc et S., 1846.

Casasnovas, Miquel Àngel y Sastre, Florenci, De Menorca a Istanbul: el saqueig turc de Ciutadella 1558. Ciutadella, Ajuntament de Ciutadella, 2010.

Colunga, A. y Turrado, L. (eds.), Biblia Sacra iuxta Vulgatam Clementinam. Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1946 [13ª edició, 2011].

Del Sol, Manuel, "Tradición hispana en las lamentaciones polifónicas del oficio de tinieblas: apuntes sobre tonus lamentationum hispanos en el siglo XVI", Revista de Musicología, 33/1-2 (2010), 247-267.

Escandell, Jaume, "Elasticitat i reformulacions melòdiques en les músiques de transmissió oral de la Mediterrània occidental: les sonades de fl aüta i tambor d'Eivissa i Formentera", Anuario Musical, 65 (2010), 225-250.

Giuriati, Giovanni, "Parties fixes et 'à rallonges': le saltarello di Amatrice", en Lortat-Jacob, B. (ed.): L'improvisation dans les musiques de tradition orale. París, Selaf, 1987, 251-253.

Hardie, Jane Morlet, "Lamentations in Spanish sources before 1568: notes towards a geography", Revista de Musicología, 14 (1993), 220-250.

Julià, Gabriel, Els inicis del barroc a Menorca. L'església dels Socors de Ciutadella. Ciutadella, Nura, 1988.

Macchiarella, Ignazio, Il falsobordone: fra tradizione orale e tradizione scritta. Lucca, Libreria Musicale Italiana, 1995.

Nattiez; Jean-Jacques, Fondements d'une sémiologie de la musique. Paris, Union Génerale d'Éditions, 1975.

Pajares Alonso, Roberto L., Historia de la música en 6 bloques. Bloque 3. Difusión y notación. Madrid, Visión Libros, 2011.

Ruwet, Nicolas, "Méthodes d'analyse en musicologie", Revue Belge de Musicologie, 20 (1966), 65-90. http://dx.doi.org/10.2307/3686642

Sastre, Florenci, La Ciutadella de Menorca en el tránsito a la Modernidad. Ciutadella, Consell Insular de Menorca, 1982.

Trowell, Brian, "Fauxbourdon", en Sadie, S. (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London, Macmillan, 2001, vol VIII, 614-620.

Villalonga, Andreu y Fiol, Guillem, "El convent i les pintures murals dels Socors de Ciutadella. Aportacions documentals per a la seva conservació", Randa, 63 (2009), 5-18.

Zauner, Sergi, "Lamentaciones de Jeremías en Barcelona: tradición cantollanista pretridentina y apuntes sobre el contexto de interpretación del género polifónico a finales del siglo XVI", Nassarre, 26 (2010), 79-108.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Escandell Guasch, J. (2015). Lamentations of the Prophet Jeremiah in Ciutadella de Menorca: Study and Analysis of the Polyphonic End of a pre-Tridentine Source. Anuario Musical, (70), 27–42. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.03

Issue

Section

Articles