Opera performances at The Barcelona’s Teatro Nuevo (1844-1846)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2024.79.469Keywords:
Opera, theatre, Barcelona, 19th CenturyAbstract
In the context of the theatrical outbreak in Barcelona since 1837 and after the liberal revolutions, several entertainment centers opened their doors, taking advantage of the empty spaces of former convents and monasteries abandoned within the walls of the city. Beyond the new Gran Teatre del Liceu and the life of the Teatro de Santa Cruz (or Principal), one of the few theaters with operatic activity was the Teatro Nuevo, whose life, although short, was significant and appreciated by the public and critics. This article reviews the two lyrical seasons of the Teatro Nuevo, in a period in which the Liceu was in the phase of moving to La Rambla and faced with competition with the Teatro Principal.
Downloads
References
Acuerdos del Ayuntamiento de Barcelona (1844-I y II). Archivo Histórico Municipal de Barcelona.
Alier, Roger. «Els primers concerts públics a Barcelona». Serra d’Or 210 (1977): 47-49.
Alier, Roger. L’Òpera a Barcelona: orígens, desenvolupament i consolidació de l’òpera com a espectacle teatral a la Barcelona del segle XVIII. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 1990.
Artís i Balaguer, Josep. Tres segles de teatre barceloní. «El Principal» a través dels anys. Alicante: Publicacions Universitat d’Alacant, 2024.
Carr, Raymond Carr. España 1808-1975. Madrid: Alianza, 1996.
Diario de Barcelona. 9 mayo 1844.
Diario de Barcelona. 24 noviembre 1844.
Diario de Barcelona. 12 diciembre 1844.
Diario de Barcelona. 21 marzo 1845.
Diario de Barcelona. 12 mayo 1845.
Diario de Barcelona. 8 septiembre 1845.
Diario de Barcelona. 12 septiembre 1845.
Diario de Barcelona. 21 septiembre 1845.
Diario de Barcelona. 9 octubre 1845.
Diario de Barcelona. 25 noviembre 1845.
Diario de Barcelona. 8 febrero 1846.
Diario de Barcelona. 12 marzo 1846.
Diario de Barcelona. 31 marzo 1846.
Diario de Barcelona. 1 junio 1847.
Diario de Barcelona. 14 febrero 1848.
Diario de Barcelona. 30 abril 1848.
El Liceo. 24 abril 1847.
Fàbregas, Xavier. Les formes de diversió en la societat catalana romàntica. Barcelona: Curial, 1975.
Grau, Ramon, coord. La ciutat i les revolucions. 1808-1868: les lluites del liberalisme. Barcelona: Arxiu Històric de la Ciutat, 2004.
Guardiet i Berget, Montserrat. El Teatre Líric de l’Eixample (1881-1900). Barcelona: Pòrtic, 2006.
Poblet, Josep Maria. La Barcelona històrica i pintoresca dels dies de Serafí Pitarra. Barcelona: Dopesa, 1979.
Radigales, Jaume. Commemoració de la vinguda de Franz Liszt a Barcelona l’any 1845. Barcelona: Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, 1995.
Radigales, Jaume. «Representacions operístiques a Barcelona (1837-1852)». Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, 1998. http://hdl.handle.net/10803/666068.
Radigales, Jaume. Els orígens del Gran Teatre del Liceu. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1998.
Regli, Francesco. Dizionario biografico dei più celebri poeti ed artisti melodrammatici, tragici e comici, maestri, concertisti, coreografi, mimi, ballerini, scenografi, giornalisti, impresarii, ecc. ecc. che fiorirono in Italia dal 1800 al 1860. Turín: Coi tipi di Enrico Dalmazzo, 1860.
Sadie, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Londres: MacMillan Reference Limited, 2001.
Sadie, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. Londres: MacMillan Reference Limited, 1992.
Snowman, Daniel. La ópera, una historia social. Madrid: Siruela, 2009.
Subirá, José. La ópera en los teatros de Barcelona. Barcelona: Millà, 1946.
Suero, Maria Teresa. El teatre representat a Barcelona de 1800 a 1830. Estudis 2. Barcelona: Institut del Teatre, 1987.
Vallescà, Antonio. Efemérides barcelonesas del siglo XIX. Memorándum de acontecimientos de la vida de la ciudad. Barcelona: Millà, 1946.
Virella Cassañes, Francisco. La ópera en Barcelona: Estudio Histórico-Crítico. Barcelona: Redondo y Xumetra, 1888.
Donizetti, Gaetano. Betly. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1844.
Donizetti, Gaetano. La figlia del reggimento. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1844.
Donizetti, Gaetano. Pia de’Tolomei. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1844.
Donizetti, Gaetano. Roberto Devereux. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1844.
Donizetti, Gaetano. Lucrezia Borgia. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1845.
Donizetti, Gaetano. Maria di Rudenz. Barcelona: Tip. di Agostino Gaspar e Roca, 1845.
Fioravanti, Vincenzo. Il ritorno di Columella. Barcelona: Giuseppe Ribet, 1845.
Meyerbeer, Giacomo. Roberto il diavolo. Barcelona: Nella stamperia della vedova e figli di Mayol, 1845.
Pacini, Giovanni. Maria Tudor. Barcelona: Nella stamperia della vedova e figli di Mayol, 1845.
Ricci, Luigi. Eran due, or son tre. Barcelona: Tip. di Agostino Gaspar e Roca, 1845.
Rossi, Lauro. I falsi monetari sposi ovvero Don Eutichio e Sinforosa. Barcelona: Tip. di Agostino Gaspar e Roca, 1845.
Verdi, Giuseppe. Hernani. Barcelona: Tip. de J. Roger, 1845.
Verdi, Giuseppe. I lombardi alla prima crociata. Barcelona: Giuseppe Ribet, 1845.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.