The Orquesta de Radiotelevisión Española during the spanish transition into democracy (1975-1982): lights and shadows of the official music policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.11

Keywords:

Orquesta de Radiotelevisión Española, Spanish Transition, contemporary Spanish music, Dirección General de Música, Dirección General de Radiodifusión, Miguel Ángel Coria, Enrique de la Hoz, Orquesta Nacional de España, feminism

Abstract


This article studies the Orquesta de Radiotelevisión Española (ORTVE) in the Spanish transition to democracy as an approach to the 1970s and 1980s musical politics. The orchestra belonged to the Dirección General de Radiodifusión, excessively dependent on Adolfo Suárez’s political party in the government (Unión de Centro Democrático), which generated friction between political and musical interests. To analyze this situation, we focus on the programmed contemporary Spanish repertoire, one of the goals the ORTVE was created for. Promoting this music was understood as a modernization sign. Some orchestra’s delegates, such as Enrique de la Hoz and Miguel Ángel Coria, tried to fulfill this plan; however, the lack of communication between the Dirección General de Música, the Dirección General de Radiodifusión and the orchestra hindered their work. As a result, the ORTVE was in a subsidiary situation with respect to the Orquesta Nacional de España (ONE, its «older sister») and depended on it in many ways. The research also deals with women’s role in the orchestra, as female performers and composers. This article would not have been possible without several primary sources at the Archivo General de la Administración and Ángel Medina’s private archive concerning the General Delegation of the RTVE Orchestra and Choir.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbing, Hans. Why artists poor? The exceptional economy of the arts. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2002. https://doi.org/10.1515/9789048503650

Aguilar, Paloma. Políticas de la memoria y memorias de la política. Madrid: Alianza, 2008.

Andrade, Juan. El PCE y el PSOE en (la) transición: la evolución ideológica de la izquierda durante el proceso de cambio político. Madrid: Siglo XXI, 2016.

Arian, Edward. Bach, Beethoven, and Bureaucracy. The case of the Philadelphia Orchestra. Tuscaloosa, AL: The University of Alabama Press, 1971.

Bustamante, Enrique. Radio y Televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa, 2006.

Clásicas y Modernas. ¿Dónde están las mujeres en la música sinfónica? Asociación Clásicas y Modernas, Asociación Mujeres en la Música, Asociación Mujeres Creadoras de Música en España, 2019.

Delgado Laguna, Felipe. «Sala de conciertos. El acondicionamiento del Teatro Monumental para Sede de la Orquesta y Coros de RTVE». Informes de la Construcción 401 (1989): 57-68. https://doi.org/10.3989/ic.1989.v41.i401.1538

Fernández-Cid, Antonio. «La Sinfónica de RTVE, decisivo motor en la vida musical española». En Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE. 25 años, 21-23. Madrid: Radiotelevisión Española, 1990.

García Ramírez, María Pilar. «Las contrabajistas. Estudio y análisis de la situación del contrabajo en la Comunidad Valenciana». Trabajo de fin de máster, Universitat Politècnica de València, 2017.

Green, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Ediciones Morata, 2001.

La Hoz, Enrique de. «Una orquesta nacida RTVE». En Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE. 25 años, 11- 18. Madrid: Radiotelevisión Española, 1990.

Ibáñez, Jesús. «Democracia no es votar» (inédito, 1976). En A contracorriente, 171-173. Madrid: Editorial Fundamentos, 1997.

Imbert, Gérard. Los discursos del cambio. Imágenes e imaginarios sociales en la España de la Transición (1976-1982). Madrid: Akal, 1990.

Informe sobre la aplicación de la Ley de Igualdad en el ámbito de la cultura dentro del marco competencial del Ministerio de Cultura y Deporte, dirigido por Fátima Anllo. Madrid: Observatorio de Creación y Cultura Independiente y Ministerio de Cultura y Deporte, 2020.

Luna Manso, Celestino. «Música de concierto para grupo de metales en España: estudio y análisis del repertorio en torno al Grupo de Metales de Radio Televisión Española (1972-1981)». Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2017. https://digibug.ugr.es/handle/10481/46430

Martín, Virginia. Televisión Española y transición democrática: la comunicación política del cambio (1976- 1979). Valladolid: Universidad de Valladolid, 2013.

Medina, Ángel. «Gestión musical en la transición democrática: el caso de la Orquesta Sinfónica de Radiotelevisión Española (1981-1986)». En Delantera de paraíso. Estudios en homenaje a Luis G. Iberni, editado por Celsa Alonso, Carmen Julia Gutiérrez y Javier Suárez Pajares, 435-449. Madrid: ICCMU, 2008.

Medina, Ángel. «Acotaciones musicales a la Transición democrática de España». En Creación musical, cultura popular y construcción nacional en la España contemporánea, coordinado por Celsa Alonso, 267-282. Madrid: ICCMU, 2010.

Molinero, Carme, «Treinta años después. La transición revisada». En La transición treinta años después, coordinado por Carme Molinero, 9-26. Barcelona: Ediciones Península, 2006.

Orquesta Sinfónica y Coro de RTVE. 25 años, Madrid, Radiotelevisión Española, 1990.

Palacio, Manuel. Historia de la televisión en España. Barcelona: Gedisa, 2001.

Ripoll, José Ramón. Cuarenta años sonando. Orquesta Sinfónica de RTVE (1965-2005). Madrid: RTVE, 2005.

Rodríguez, Pablo L. «Federico Sopeña y la Mahler-Renaissance en España (1960-1976)». En Discursos y prácticas musicales nacionalistas (1900-1970), editado por Pilar Ramos López, 103-114. Logroño: Universidad de la Rioja, 2012.

San Llorente Pardo, Inés. «La Orquesta Sinfónica de Radiotelevisión Española: creación y primeros pasos». Cuadernos de Música Iberoamericana 29 (2016): 137-162. https://doi.org/10.5209/CMIB.56550

Solís, Toya. «La figura de Mahler en la España de la Transición: un ejemplo de construcción cultural ligada al guerrismo». En Música en Sevilla en el Siglo XX, editado por Miguel López Fernández, 89-104. Sevilla: Editorial Libargo, 2018.

Solís, Toya. «La Orquesta Nacional de España en la transición democrática (1975-82): el cambio en las políticas musicales oficiales». Anuario Musical 75 (2020): 139-162. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2020.75.07

Solís, Toya y Daniel Moro Vallina. «El cambio en las políticas musicales de la transición democrática (1975-1982): el caso del Festival Cincuenta Años de Música Española». Resonancias. Revista de Investigación Musical 25, n.º 49 (2021): 13-34. https://doi.org/10.7764/res.2021.49.2

Stetuain, María y Javier Noya. Género sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas. Informe MUSYCA. Madrid: Universidad Complutense, 2010.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Solís, T. (2023). The Orquesta de Radiotelevisión Española during the spanish transition into democracy (1975-1982): lights and shadows of the official music policy. Anuario Musical, (78), 203–219. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.11

Issue

Section

Articles

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-108642GB-I00