Provisions, Mandates and Testamentary Practices Granted by Salaried and Rationer Musicians of the Valladolid Collegiate-Cathedral (1562-1818)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2022.77.12

Keywords:

Musicians’ testaments, notary, executors, burial, masses, pious orders, Cathedral of Valladolid

Abstract


This work studies the notarial deeds, with their corresponding tactical clauses, that were made in the last moments of life by musicians of the Collegiate-Cathedral of Valladolid during the Old Regime, and that can be summarized in four aspects: salvific, social, judicial and family related. In order to fulfill their Christian obligations before death, they had to prepare adequately to ensure the transition to the afterlife and arrange burial and other matters related to the memory of the deceased, payments to charitable-social institutions of the city and musical legacies. All the collected testamentary deeds have common strategies, but different assets and recipients. Given the importance of this documentation, the wills of a series of chapel masters who died in the service of the Collegiate-Cathedral of Valladolid stand out, from Antonio de Millán Ribera in 1562 to Fernando Haykuens in 1818, apart from other records linked to singers and instrumentists of this institution who provide hitherto unknown information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Rincón, Soterraña. «The Formation of an Exceptional Library: Early Printed Music Books at Valladolid Cathedral». Early Music, 37/3 (2009), pp. 379-399. https://doi.org/10.1093/em/cap038

Aizpurúa Zalacaín, Pedro. «Juan Navarro en la Catedral de Valladolid (1562-1564)». Revista de Musicología, 5/2 (1982), pp. 339-343. https://doi.org/10.2307/20794858

Ariès, Philippe. La muerte en Occidente. Barcelona: Argos Vergara, 1982.

Ariès, Philippe. El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus, 1983.

Ariès, Philippe. Historia de la muerte en Occidente. De la Edad Media hasta nuestros días. Traducción del francés de Francisco Carbajo y Richard Perrin. Barcelona: Acantilado, 2000.

Arranz Roa, Íñigo. «Educar a rudos y pobres: la Casa de los Niños del Amor de Dios (Valladolid, 1595-1860)». En Los jesuitas. Religión, política y educación (siglos xvi-xviii), coordinado por José Martínez Millán, Henar Pizarro Llorente, y Esther Jiménez

Pablo. Madrid: Universidad Pontifica de Comillas, 2012, pp. 491-526.

Barrientos Márquez, María del Mar. «La documentación de bienes de difuntos y el estudio de la vida cotidiana». En Cultura material y vida cotidiana moderna: escenarios, dirigido por Máximo García Fernández. Madrid: Silex, 2013, pp. 23-38.

Bartolomé, Juan Manuel. «Testamentos, inventarios y cuentas de testamentaría: un acercamiento al estatus socioeconómico y al estilo de vida de la población palentina en la primera mitad del siglo xviii». En Actas del ii Congreso de Historia de Palencia, 5 vols., coordinado por María Valentina Calleja González. Palencia: Diputación Provincial de Palencia, 1990, vol. 3, pp. 469-482.

Bejarano Pellicer, Clara. «El paisaje sonoro fúnebre en España en la Edad Moderna: el caso de Sevilla». Obradoiro de Historia Moderna, 22 (2013), pp. 249-282. https://doi.org/10.15304/ohm.22.1010

Boccherini Sánchez, José Antonio. «Los testamentos de Boccherini». Revista de Musicología, 22/2 (1990), pp. 93-121. https://doi.org/10.2307/20797605

Caballero Fernández-Rufete, Carmelo. «Miguel Gómez Camargo (1618-1690). Biografía, legado testamentario y estudio de los procedimientos paródicos en sus villancicos». Tesis doctoral, 2 vols., Universidad de Valladolid, 1994. https://doi.org/10.2307/20797015

Caballero Fernández-Rufete. «Martínez de Arce, José». En Diccionario de la música española e hispanoamericana, 10 vols., dirigido por Emilio Casares Rodicio. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002, vol. 7 (2000), pp. 273-275.

Caballero Fernández-Rufete, El Barroco musical en Castilla y León. Estudios en torno a Miguel Gómez Camargo. Valladolid: Diputación de Valladolid, 2005.

Cavia Naya, María Victoria. «Valderas, Juan de». En Diccionario de la música española e hispanoamericana, 10 vols., dirigido por Emilio Casares Rodicio. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002, vol. 10 (2002), p. 630.

Díez Pérez, María Antonia. «Aportación documental al estudio de la música en la Catedral de Valladolid desde 1580 hasta 1597». Nassarre, Revista Aragonesa de Musicología, 6/2 (1990), pp. 25-47.

De la Fuente Charfolé, José Luis. Documentos para el estudio de la música y la cultura en Castilla-La Mancha. Actas capitulares de la Catedral de Cuenca (1498-1660). Madrid: Alpuerto, 2021.

De Paz, Amelia. «El testamento del licenciado Cristóbal de Heredia, administrador de Góngora». Nueva Revista de Filología Hispánica, 61/1 (2013), pp. 99-145. https://doi.org/10.24201/nrfh.v61i1.1126

Diego Pacheco, Cristina. «Ciudad y corte; el paisaje sonoro en Valladolid a principios del siglo xvi». En Tomás Luis de Victoria y cultura musical en la España de Felipe, coordinado por Alfonso de Vicente Delgado y Pilar Tomás. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica, 2012, pp. 123-157.

Egido, Teófanes. «La religiosidad colectiva de los vallisoletanos». En Valladolid en el siglo xviii, coordinado por Luis Miguel Enciso Recio. Serie Historia de Valladolid, 5. Valladolid: Ateneo de Valladolid, 1984, pp. 157-260.

Eire, Carlos M. N. From Madrid to Purgatory. The Art and Craft of Dying in Sixteenth- Century Spain. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Fernández del Hoyo, María Antonia. Patrimonio perdido. Conventos desaparecidos de Valladolid. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid, 1985.

Fiorentino, Giuseppe. «E-V 13». En Books of Hispanic Polyphony IMF-CSIC, ed. Emilio Ros-Fábregas <https://hispanicpolyphony.eu/ca/source/13737>.

García Cárcel, Ricardo. «La muerte en la Barcelona del Antiguo Régimen (Aproximación metodológica)». En La documentación notarial y la historia. Actas del ii Coloquio de metodología histórica aplicada, 2 vols., coordinado por Antonio Eiras Roel. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 1984, pp. 115-124.

García Fernández, Máximo. Herencia y patrimonio familiar en la Castilla del Antiguo Régimen (1650- 1834): efectos socioeconómicos de la muerte y la partición de bienes. Serie Historia y Sociedad, 43. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1995.

García Fernández, Máximo. «Visiones de la muerte y religiosidad popular a través de los archivos parroquiales vallisoletanos». Memoria Ecclesiae, 9 (1996), pp. 113-127.

García Fernández, Máximo. «Cultura material, consumo, moda e identidades sociales: la almoneda de bienes». En Cultura material y vida cotidiana moderna: escenarios, dirigido por Máximo García Fernández. Madrid: Silex, 2013, pp. 235-260.

García Garmilla, Patxi. Andrés de Algarabel y Arroyo (Medinaceli, Soria? - Valladolid, 1740). Edición práctica de sus obras de música. San Sebastián: Diputación Provincial de Soria y Universidad del País Vasco, 2012.

García Garmilla, Patxi. «El compositor soriano del barroco Andrés Algarabel y Arroyo (Medinaceli, ca. 1695-Valladolid, 1740)». Revista de Soria, 100 (2019), pp. 49-78. Gómez Carrasco, Cosme Jesús. «Herencia y transmisión del patrimonio a finales del Antiguo Régimen. Diferentes estrategias en la comunidad mercantil y en la élite local (Albacete, 1750-1830)». Investigaciones Históricas, 22 (2009), pp. 97-128.

Gómez Navarro, Soledad. «El sentido de la muerte y la religiosidad a través de la documentación notarial cordobesa (1790-1814). I: Análisis y estudio de los testamentos». En Boletín de Información de la Academia Granadina del Notariado, 59 (1985), pp. 1-131.

Irigoyen López, Antonio. Entre el cielo y la tierra, entre la familia y la institución. El cabildo de la Catedral de Murcia en el siglo xvii. Murcia: Universidad de Murcia, 2000.

Le Goff, Jacques. El nacimiento del purgatorio. Madrid: Taurus, 1985.

Llorens Cisteró, José María, Juan Bautista Varela de Vega y María Victoria Cavia Naya. «Vidal (I), Francisco». En Diccionario de la música española e hispanoamericana, 10 vols., dirigido por Emilio Casares

Rodicio. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002, vol. 10 (2002), p. 859.

López Benito, Clara Isabel. La nobleza salmantina ante la vida y la muerte (1476-1535). Salamanca: Diputación Provincial, 1992.

López-Calo, José. «Muro, Juan». En Diccionario de la música española e hispanoamericana, 10 vols., dirigido por Emilio Casares Rodicio. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002, vol. 7 (2000), pp. 908-910.

López-Calo, José. La música en la Catedral de Valladolid. Documentario Musical (I). Actas capitulares (1547- 1829). Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid y Caja España, 2007.

Lorenzo Pinar, Francisco Javier. Actitudes religiosas ante la muerte en Zamora en el siglo xvi: un estudio de mentalidades. Zamora: Instituto de Estudios Zamoranos Florián de Ocampo, 1989.

Lorenzo Pinar, Francisco Javier. Muerte y ritual en la Edad Moderna. Salamanca: Universidad de Salamanca, 1991.

Martínez Gil, Fernando. Actitudes ante la muerte en el Toledo de los Austrias. Toledo: Ayuntamiento de Toledo, 1984.

Maza Zorrilla, Elena. «Pobreza y hospitalidad pública en la ciudad de Valladolid a mediados del siglo xviii». Investigaciones históricas: época moderna y contemporánea, 3 (1982), pp. 33-76.

Mujal Elías, Juan. Lérida. Historia de la Música. Lleida: Dilagro Ediciones, 1975.

Palacios Sanz, José Ignacio. La música en las colegiatas de la provincia de Soria. Soria: Diputación Provincial de Soria, 1997.

Palacios Sanz, José Ignacio. «Aportaciones de la escuela de infantes de coro de la colegiata de Medinaceli durante el magisterio de Lucas de Sancho (1683-1712)». Nassarre. Revista Aragonesa de Musicología, 33 (2017), pp. 95-136.

Palacios Sanz, José Ignacio. «Recepción y producción autóctona de repertorios musicales en la Colegiata-Catedral de Santa María La Mayor de Valladolid (a. de 1547-1629)». En Cultura y música en la península Ibérica (c. 1100-c. 1650). Perspectivas caleidoscópicas, editado por Francisco Rodilla León, Eva Esteve Roldán y John Griffiths. Kassel: Edition Reichenberger, 2022, pp. 291-325 (en prensa).

Peñafiel Ramón, Antonio. Testamento y buena muerte: un estudio de mentalidades en la Murcia del siglo xviii. Murcia: Academia Alfonso x, 1987.

Quijada Sánchez, Dido. «Testamentos de Palencia. Hombres y mujeres del ámbito rural en la segunda mitad del Setecientos». Estudios Humanísticos. Historia, 16 (2017-2018), pp. 309-342.

Reder Gadow, Marion. Morir en Málaga: testamentos malagueños del siglo xviii. Málaga: Universidad de Málaga, 1986.

Rivas Álvarez José Antonio. Miedo y piedad: testamentos sevillanos del siglo xviii . Sevilla: Diputación Provincial, 1986.

Rodilla León, Francisco. «La capilla de música del Real Monasterio de Santa María de Guadalupe a través de la manda testamentaria de Diego López de Ribadeneira: un ejemplo de patronazgo musical en tiempos de Felipe ii». Revista de Musicología, 40/1 (2017), pp. 99-134. https://doi.org/10.2307/24938855

Rodilla León, Francisco. «Prácticas musicales en torno a la muerte en la Catedral de Ciudad Rodrigo. La fundación piadosa del maestro de capilla Juan Esquivel de Barahona». Estudios Mirobrigenses, VIII (2021), pp. 125-149. Rojo Vega, Anastasio. «El negocio del libro en Medina del Campo. Siglos xvi y xvii ». Investigaciones históricas: época moderna y contemporánea, 7 (1987), pp. 17-26.

Ruiz Jiménez, Juan. «Música tras la muerte: dotaciones privadas y espacios rituales en la Catedral de Sevilla (siglos xiii - xvi)». Revista de Musicología, 36/1 (2014), pp. 53-87. https://doi.org/10.2307/24245685

Sabadell Mateo, Clara. «El cambio de estilo en los villancicos de José Martínez de Arce (ca. 1662-1721)». Tesis doctoral, Universidad de Valladolid, 2016.

Sabadell Mateo, Clara. «Los manuscritos encuadernados de José Martínez de Arce (ca. 1662-1721)». Cuadernos de Investigación Musical, 4 (2018), pp. 5-31. https://doi.org/10.18239/invesmusic.v0i4.1814

Sangrador Vitores, Matías. Historia de la muy noble y muy leal ciudad de Valladolid, desde su más remota antigüedad hasta la muerte de Fernando vii. Valladolid: Editorial Maxtor, 2008.

Santolaria Sierra, Félix. «Los colegios de Doctrinos de niños de la doctrina cristiana. Nuevos datos y fuentes documentales para su estudio». Hispania Sacra, 56/1-192 (1996), pp. 267-290. https://doi.org/10.3989/hispania.1996.v56.i192.758

Serrano Martin, Eliseo, coord., Muerte, religiosidad y cultura popular. Siglos xiii-xviii. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 1994.

Urrea, Jesús. La Catedral de Valladolid. Su historia y patrimonio. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid, 2021.

Vaquero Puerta, Carlos, José Antonio Brizuela y Laura Saiz Viloria. «Historia de los hospitales de Valladolid ». Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid, 55 (2018), pp. 161-179.

Virgili Blanquet, Mª Antonia y Carmelo Caballero Fernández- Rufete. «La música religiosa en la diócesis vallisoletana». En Historia de la Diócesis de Valladolid. Valladolid: Arzobispado de Valladolid y Diputación Provincial, 1996, pp. 587-615.

Vovelle, Michel. «Les attitudes devant la mort: problèmes de méthode, approches et lectures différentes (note critique) ». Annales. Économies, Sociétés, Civilizations (ESC), 1 (1976), pp. 120-132. https://doi.org/10.3406/ahess.1976.293702

Vovelle, Michel. La mort et l'Occident, de 1300 à nos jours. Paris: Gallimard, 1983.

Vovelle, Michel. Ideología y mentalidades. Barcelona: Ariel, 1985. Zozaya Montes, Leonor. «El ceremonial fúnebre como medio de adscripción a la religión católica: otras fuentes». En Ocio y vida cotidiana en el mundo hispánico en la Edad Moderna, coordinado por Francisco Núñez Roldán. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2007, pp. 353-365.

Downloads

Published

2022-12-29

How to Cite

Palacios Sanz, J. I. . (2022). Provisions, Mandates and Testamentary Practices Granted by Salaried and Rationer Musicians of the Valladolid Collegiate-Cathedral (1562-1818). Anuario Musical, (77), 239–258. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2022.77.12

Issue

Section

Articles