El viaje a Simorgh (2007) by José María Sánchez-Verdú: A Scenic- Musical Tableau of an Inner Exodus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2022.77.09

Keywords:

Spanish contemporary opera, El viaje a Simorgh, José María Sánchez-Verdú, Juan Goytisolo, dramaturgy, intertextuality, spatialization, eroticism, body and voice

Abstract


El viaje a Simorgh (2007) is the fourth opera by José María Sánchez-Verdú (1968), as well as the first in which literature assumes a decisive creative dimension in his extensive stage catalogue. Commissioned by the Teatro Real, El viaje a Simorgh undertakes a search for a dramatic-musical symbiosis that serves as a starting point to approach both the spatial conception and the survival of tradition from the intertextuality of the libretto. Based on Juan Goytisolo’s Las virtudes del pájaro solitario (1988), Sánchez-Verdú immerses himself in the juxtaposition of poetic elements that alternate the Hispano-Arabic tradition, Sufism, and the mystical poetry of St. John of the Cross. Therefore, we consider the immediate condition of the scenic event as the ground for understanding the correspondences between the dramaturgical construction and its musical and scenic transfers in the performative act. The interrelation of its constituent elements appeals to the contrast of three questions that involve tensions in their possibilities of representation: multidisciplinary awareness, linear and simultaneous scenic approaches, and the relationship between the body and the voice in dual or split co-present characters. The unsettlement of the unity of the dramatic word shapes spaces of creativity from literary inspiration that render visible what escapes the textual content of El viaje a Simorgh, the fourth contemporary Spanish opera to premiere at the Teatro Real in its first decade of reopening

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Cañibano, Antonio, ed. 25 años de ópera en España. Autores españoles. 1986-2010. Ópera contemporánea española. Memoria informativa e ilustrativa [DVD]. Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza-INAEM, 2011.

Amat, Frederic. «Notas de vuelo a Simorgh». En El viaje a Simorgh. Libro-programa. Madrid: Teatro Real, 2007, pp. 93-95.

Bauer, Amy. «Contemporary opera and the failure of language». En The Routledge Research Companion to Modernism in Music, editado por Björn Heile y Charles Wilson. Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2019, pp. 427-453. https://doi.org/10.4324/9781315613291-19 PMid:29380459 PMCid:PMC6690057

Cisneros, Fernando, ed. El libro del viaje nocturno y la ascensión del profeta: Kitâb al-isrâ' wa-l-mi'râj li-l-Imâm Ibn 'Abbâs. Ciudad de México: El Colegio de México, Centro de Estudios de Asia y África, 1998.

Conte Imbert, David. «José Ángel Valente y Martin Heidegger, desde las divergencias entre poesía y filosofía». En Referentes europeos en la obra de Valente, coordinado por Manuel Fernández Rodríguez. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela - Cátedra José Ángel Valente de Poesía y Estética, 2007, pp. 79-126.

Cornago Bernal, Óscar. «La escritura erótica de la posmodernidad: de la representación a la transgresión performativa en la obra de Juan Goytisolo». Bulletin of Hispanic Studies, 78/5 (2001), pp. 597-618. https://doi.org/10.1080/000749001753245797

Fernández García, Rosa. «La ópera El viaje a Simorgh de José María Sánchez-Verdú». Revista de Musicología, 31/1 (2008), pp. 199-237. https://doi.org/10.2307/20797914

Fernández Guerra, Jorge, ed. «Ópera contemporánea: mutaciones e interferencias / L'opéra contemporain: mutations et interférences». Doce notas Preliminares, 14, 2004-2005.

Fernández Guerra, Jorge. Cuestiones de ópera contemporánea. Metáforas de supervivencia, Colección Preliminares Ensayo, 2. Madrid: Doce notas. 2009.

Fernández Guerra, Jorge. «La ópera española de vanguardia. Ensayos de teatro musical español». Revista de la Fundación Juan March, 438 (2015), pp. 2-8.

Gan Quesada, Germán. «José María Sánchez-Verdú. Músicas del límite». En libreto del 22 Festival de Música de Canarias. Las Palmas: Gobierno de Canarias, 2006, pp. 5-10.

Gan Quesada, Germán. «Viaje al fondo del sonido. Un itinerario musical para El viaje a Simorgh». En El viaje a Simorgh. Libro- programa. Madrid: Teatro Real, 2007, pp. 60-69.

Garrido Moreno, Laura. «La sinestesia como estímulo de la renovación. Vinculaciones sinestésicas y cruce de fronteras en la obra de José María Sánchez-Verdú». Trabajo de final de máster, Universidad Internacional de Andalucía, 2014.

González Cabral, Ismael. «Entrevista a José María Sánchez-Verdú. Estrena El viaje a Simorgh». Filomúsica, 83 (2007) <http://www.filomusica.com/filo83/verdu.html> [consulta: 20/02/2022].

Goytisolo, Juan. Las virtudes del pájaro solitario. Barcelona: Editorial Seix Barral, S.A, 1988.

Goytisolo, Juan. Novelas (1988-2003), Obras completas, 4. Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, 2005.

Goytisolo, Juan. Las virtudes del pájaro solitario. Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de lectores, 2007.

Guibert, Álvaro. «El viaje a Simorgh. Argumento». Intermezzo, 5 (2006), pp.112-113.

Guibert, Álvaro. «Simorgh: de la novela a la ópera». En El viaje a Simorgh. Libro-programa. Madrid: Teatro Real (2007), pp. 72-89.

León, Luis de, ed. Cantar de los cantares. Interpretaciones: literal, espiritual, profética. Salamanca: Ediciones Escurialenses, Real Monasterio de El Escorial, Imprenta Kadmos, 1580; 1992.

López-Baralt, Luce. «San Juan de la Cruz: una nueva concepción del lenguaje poético». Bulletin of Hispanic Studies, 55/1 (1978), pp. 19-31. https://doi.org/10.1080/1475382782000355019

Marañón, Gregorio; Ignacio García-Belenguer; Rubén Amón; Joan Matabosch y Mario Vargas Llosa. El libro del Teatro Real. Madrid: La Fábrica Editorial, 2018.

Medina Álvarez, Ángel. «Itinerarios de la ópera española desde la Guerra Civil». En La ópera en España e Hispanoamérica, editado por Emilio Casares Rodicio y Álvaro Torrente. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales, Colección Música Hispana Textos, Estudios, 2001, pp. 373-392.

Noheda Tirado, Carmen. «Teatro Real y ópera contemporánea española: políticas y estéticas de una renovación escénica desde las ruinas (1997-2017)». Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2021.

Ordóñez Eslava, Pedro. «La creación musical como palimpsesto estético: poética y proceso compositivo en la obra de José María Sánchez-Verdú». Revista de Musicología, 33/1-2 (2010), pp. 195-208. https://doi.org/10.2307/41959312

Ordóñez Eslava, Pedro. «La creación musical de Mauricio Sotelo y José María Sánchez-Verdú: convergencia interdisciplinar a comienzos del siglo xxi». Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2011.

Ordóñez Eslava, Pedro. «En estado de ignorancia: work in progress». En Sin etiquetas, sin límites: creación contemporánea, coordinado por María Isabel Cabrera y Pedro Ordóñez Eslava. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2016, pp. 33-50.

Pöllmann, Rainer. «Jardines y arquitecturas. La música de José M. Sánchez-Verdú». En libreto del CD José María Sánchez-Verdú. Orchestral Works. Viena: KAIRÓS 0012782 KAI, 2008, pp. 3-6.

Ruano de la Iglesia, Lucinio, ed. Vida y obras de san Juan de la Cruz. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1946, 4ª ed. 1960.

Sánchez-Verdú, José María. «Anmerkungen über Mystik, Erotik und Ekstase im Zusammenhang mit Qasid 7 (Buch der Lieder)». En Le Sacre, editado por Heinrich Bergmeier. Saarbrücken: PFAU-Verlag, 2001, pp. 101-108.

Sánchez-Verdú, El viaje a Simorgh. Oper in zwei Akten. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 2002-2006.

Sánchez-Verdú, «Arquitecturas del eco. Reflexiones fragmentarias sobre música y tradición». Sibila: Revista de arte, música y literatura, 18 (2005), pp. 39-41.

Sánchez-Verdú, «En el viaje a Simorgh. Apuntes sobre misticismo, erotismo y éxtasis en relación a mis obras Qasid 7 (Libro de las canciones) y La rosa y el ruiseñor». Papeles del Festival de música española de Cádiz, 1 (2005), pp. 21-29.

Sánchez-Verdú, «El jardín silencioso». En Música y naturaleza. Orquesta y Coro Nacional de España. Temporada 2009/10. Madrid: Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM), 2009, p. 10.

Sánchez-Verdú, «Componiendo en nuevos espacios sinestésicos e interdisciplinarios. Libro de las estancias como proyecto musical, arquitectónico, visual e instalativo ». Itamar. Revista de investigación musical: Territorios para el arte, 4 (2011), pp. 353-372.

Sánchez-Verdú, «La "mirada árabe" en la creación musical. Acercamiento a mi obra Libro de las estancias». En El mundo árabe como inspiración, editado por Fátima Roldán Castro. Sevilla-Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla y de Huelva, 2012, pp. 115-151.

Sánchez-Verdú, «Composing in New Synaesthetic and Interdisciplinary Spaces: Libro de las estancias (Book of Abodes) as a Musical, Architectural and Visual Installation Proposal». En Opera and Video. Technology and Spectatorship, editado por Héctor J. Pérez. Berna: Peter Lang AG, 2012, pp. 149-173.

Sánchez-Verdú. «Cartografías del espacio, el tiempo y la memoria como morfología de una creación musical interdisciplinar ». Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, 2017.

Sánchez-Verdú, «Un itinerario por el tiempo y el espacio a través de cinco proyectos escénico-musicales, en Il giardino della vita». Libro-programa. Cuenca: 56 Semana de Música Religiosa de Cuenca, 2017, p. 33.

Sánchez-Verdú, «Escrituras del espacio y la memoria: el cuarteto de cuerda como locus amoenus». Itamar. Revista de investigación musical: territorios para el arte, 6 (2020), pp. 374-393.

Sánchez-Verdú,. «Cuaderno de viaje. Apuntes y reflexiones sobre El viaje a Simorgh». En El viaje a Simorgh. Libroprograma. Madrid: Teatro Real, 2007, pp. 42-57.

Touma, Habib Hassan. The Music of the Arabs. Portland: Amadeus Press, 1996.

Ud-Din Attar, Farid. El lenguaje de los pájaros, editado por Clara Janés. Madrid: Alianza Editorial, 2015.

Valente, José Ángel. Poesía y prosa, Obras completas, 1. Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, 2006.

Valente, José Ángel. Ensayos, Obras completas, 2. Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, 2008.

Zauner, Ruth, ed. Encuentros con la ópera. Teatro Real. 10 años. Madrid: Teatro Real, 2008.

Downloads

Published

2022-12-29

How to Cite

Noheda Tirado, C. . (2022). El viaje a Simorgh (2007) by José María Sánchez-Verdú: A Scenic- Musical Tableau of an Inner Exodus. Anuario Musical, (77), 191–207. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2022.77.09

Issue

Section

Articles