America and Europe. Liturgical Music in Hispanic World. Cathedral Las palmas and its Maestro de Capilla Diego Durón (*1653; †1731). Documentation and Watermarks

Authors

  • Francisco Javier Romero Naranjo Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.05

Keywords:

Diego Durón de Ortega, Cathedral of Las Palmas de Gran Canaria, Watermarks, polychoral style

Abstract


The choir of the Cathedral of Las Palmas de Gran Canaria has a fascinating history. This is due to the fact that members are of a range of nationalities and the Cathedral itself is in a strategic geographic location, well linked to America. Diego Durón de Ortega was one of the most emblematic and long-standing chapel masters and knew how to deal with the particular challenges of the Cathedral. In this research, we set out a brief summary of the Cathedral of Las Palmas de Gran Canaria and its link to the figure of Diego Durón de Ortega, as well as a short study on the hallmarks of his liturgical production in the archives of the Cathedral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balmeda, José Carlos:“La filigrana de los tres círculos en la documentación malagueña del siglo XVIII“, Actas del III Congreso Nacional de Historia del Papel en España. Valencia, Consellería de Cultura, Educacío i Ciéncia de la Generalitat Valenciana, 1999, 274 – 275.

Bofarull y Sans, Francisco: Animals in watermarks. Hilversum-Holland, The paper Publications Society, 1959.

Briquet, Charles Moïse: Les Filigranes: Dictionnaire Historique des Marques du Papier des leur apparition vers 1282 jusqu’en 1600. (Facsimile of the 1907 ed.; Stevenson, Allan, ed.). 4 vols. Amsterdam, Paper Publications Soc., 1968.

Brown, Peter A.: Carlo D‘Ordonez 1734 – 1786. A Thematic Catalog. Detroit, Detroit studies in music bibliography, 1978.

Bueno, Diego: Arte nuevo de enseñar a leer, escrivir y contar principes y señores. Zaragoza, Diego Gascón, 1690.

Churchill, William Algernon: Watermarks in paper in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection. Amsterdam, Menno Hertberger & Co., 1935. PMid:20319862

Everett, Paul: “The application and uselfulnes of “rastrology”, with particular reference to early eighteenth-century Italian manuscripts”. (Pascuale, M.D., ed.). Musica e fi lologia. Ferona, Edizioni della Societá Literari, 1983.

Ezquerro Esteban, Antonio: La música vocal en Aragón en el segundo tercio del siglo XVII: tipologías, técnicas de composición, estilo y relación música y texto en las composiciones de las catedrales de Zaragoza.Tesis doctoral, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 1997. Especialmente, subcapítulo “Las marcas de agua”.

Ezquerro Esteban, Antonio: Villancicos aragoneses del siglo XVII de una a ocho voces. Barcelona, Departamento de Musicología, Institución Milá y Fontanals, CSIC, col. “Monumentos de la Música Española, LV”, 1998.

Gascón Urís, Sergi: “Las fi ligranas de papel de la encomienda hospitalaria de Vallfogona de Riucorb. (2ª parte)”, Actas del V Congreso Nacional de Historia del Papel en España. Sarrià de Ter (Girona), CCG Ediciones, 2003, pp. 349-375.

Gaudricault, Raymond: Filigranes et autres caracteristiques des papiers fabriqués en France au XVIIe. et XVIIIe. Siècle. Paris, CNRS, 1995.

Heawood, Edward: Watermarks, Mainly of the 17th and 18th Centuries. Hilversum, Holland, Paper Publications Society, 1950.

Hunter, Dard: Papermaking. Through eighteen Centuries. New York, editorial, 1930.

Icíar, Juan de: Recopilacion subtilissima intitulada ortographia pratica. Zaragoza, Bartolomé de Nájera, 1548.

Knight, Eduard Henry: Knight’s American Mechanical dictionary. A Descriptions of Tools, Instruments, Machines, Processes, and Engineering; History of Inventions; General Technological Vocabulary; and Digest of Mechanical Appliances in Science and the Arts. Boston, Houghton, Osgood & Co., 1880.

Luxán Meléndez, Santiago: La industria tipográfica en Canarias 1750-1900. Balance de la producción impresa. Gran Canaria, Ediciones del Cabildo Insular de Gran Canaria, 1994. PMCid:PMC294460

Mut Calafell, Antonio: “Fórmulas españolas de tintas caligráficas de color azul y rojo...”, Actas del V Congreso Nacional de Historia del Papel en España. Sarrià de Ter (Girona), CCG Ediciones, 2003, 473-475.

Mut Calafell, Antonio: “Fórmulas españolas de la tinta caligráfica de color verde (Siglos XVI-XIX)”, Actas del V Congreso Nacional de Historia del Papel en España. Sarrià de Ter (Girona), CCG Ediciones, 2003, 585-596.

Piccard, Gerhard: Turm Wasserzeichen. Findbuch III of Die Wasserzeichen Piccard im Haupstaatsarchiv Stuttgart. Stuttgart, Verlag W. Kohlhammer, 1970.

Pope, Isabel: El villancico polifónico en el Cancionero de Uppsala. México, Colegio de México, 1944.

Romero Naranjo, Francisco Javier; y Bilbao Riguero, Joxe: Aportación al archivo musical de la S. I. Catedral del Salvador de Orihuela... Alicante, Diputación de Alicante, 2009, 7-9.

Romero Naranjo, Francisco Javier: “Fuentes de Marianna Martines en el archivo prusiano de Berlín. El Miserere a 4 voci concertante, 1768”, Nassarre, XVIII/1-2 (2002), 340-341.

Siemens Hernández, Lothar: “Durón de Ortega, Diego”, Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana. Vol. 4. Madrid, SGAE, 1999, 572-575.

Siemens Hernández, Lothar: Ya rompen sus velos. Villancico de Navidad a 8 con chirimías y bajo continuo (1690). Madrid, Sociedad Española de Musicología, 1984.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la:“La capilla de música de la catedral de Las Palmas y el compositor D. Sebastián Durón”, El Museo Canario, 85-89 (1963), 39-49.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la: “El Archivo de Música de la Catedral de Las Palmas I”, El Museo Canario, 89-92 (1964), 181-242.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la: “El Archivo de Música de la Catedral de Las Palmas II”, El Museo Canario, 93-96 (1965), 147-203.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la: “Documentos sobre la música en la catedral de las Palmas (1661-1680)”, El Museo Canario, 54 (1999), 830-831.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la: “Documentos sobre la música en la catedral de las Palmas (1681-1700)”, El Museo Canario, n.º (2000), 352-422.

Torre Champasaur de Trujillo, Lola de la: “Documentos sobre la música en la catedral de las Palmas (1721-1740)”, nº (2002), 340-409.

Tschudin, Peter F.: Grundzüge der Papiergeschichte. Stuttgart, Hiersemann, 2002.

Tyson, Alan: Mozart: Studies of the Autograph Scores. Cambridge, MA, Harvard University Press, 1987.

Tyson, Alan: Wolfgang Amadeus Mozart. Neue Ausgabe sämtlicher Werke. Wasserzeichnen - Katalog. Kassel, Bärenreiter, 1992 (X/ 33/ Abteilung 2, Abbildungen, X-XI).

Wolf, Eugene K.; y Wolf, Jean K.: “Rastrology and Ist use in eighteenth-century manuscript studies”. (Wolf, E. K.; y Roesner, Edward. H., eds.). Studies in Musical Sources and Style: Essays in Honour of Jan LaRue. Madison, A-R Editions, 1990, 237-291.

Wolff, Christoph: “Die Rastrierung in den Originalhandschriften Joh. Seb. Bachs und ihre Bedeutung für die diplomatische Quellenkritik”, Festschrift für Friedrisch Smend zum 70. Geburstag. Berlin, Merseburger Berlin Verlag, 1963, 80-92.

Zerdoun Bat-Yehouda, Monique: Les papiers fi ligranés des manuscripts Hébreux datés jusqu’à 1450 conservés en France et en Israël. Brepols, Turnhout, 1997, 2-10.

Zerdoun Bat-Yehouda, Monique: Les encres noires au Moyen Age (jusqu’à 1600). Paris, C.N.R.S., 1983.

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Romero Naranjo, F. J. (2016). America and Europe. Liturgical Music in Hispanic World. Cathedral Las palmas and its Maestro de Capilla Diego Durón (*1653; †1731). Documentation and Watermarks. Anuario Musical, (71), 57–80. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.05

Issue

Section

Articles