Music Criticism and Aesthetic Thought in the Spanish Restoration: José Mª. Esperanza y Sola (1834-1905)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.08Keywords:
Spanish Restoration, music criticism, 19th century, “La Ilustración Española y Americana”, Esperanza y Sola, Peña y Goñi, Italian opera, WagnerAbstract
One of the most outstanding figures of music criticism in the Spanish Restoration was José María Esperanza y Sola (1834-1905), active for thirty years, from the late 1860s until the end of the century. During this period, Esperanza collaborated in different periodical publications and, particularly, “La Ilustración Española y Americana”, from whose pages he informed about the most important musical events celebrated in Madrid, judged according to a conservative aesthetic criterion, opposed to any novelty that infringe the traditional music system. On the basis of Esperanza´s thought, our study analyzes the different subjects that constitute his journalistic production.
Downloads
References
B. Márquez, Miguel, "D. Abelardo de Carlos y "La Ilustración Española y Americana", Ámbitos, 13-14 (Sevilla, 2005): 185-209.
Borrell Vidal, José, Sesenta años de música (1876-1936). Impresiones y comentarios, Madrid, Editorial Dosat, 1945.
Carmena y Millán, Luis, Crónica de la ópera italiana en Madrid. Desde 1738 hasta nuestros días, Madrid, ICCMU (edición facsímil), 2004.
Casares Rodicio, Emilio, "La crítica musical en el XIX español. Panorama general", en Casares Rodicio, Emilio y Alonso González, Celsa (dirs.), La música española en el siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo, 1995: 463-491.
Casares Rodicio, Emilio, "José María Esperanza y Sola", en Casares Rodicio, Emilio (dir. y coord.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 1999, vol. 4: 768-769.
Cascudo, Teresa, "Humor y pedagogía en las crónicas de Miguel Salvador, el crítico buen aficionado de El Globo (1904-1913)", en Cascudo, Teresa y Palacios, María (eds.), Los Señores de la Crítica: Periodismo musical e ideología del modernismo en Madrid (1900-1950), Sevilla, Editorial Doble J, 2012: 1-54.
Esperanza y Sola, José María, El Cristianismo y el Derecho, Madrid, Aguado, 1858.
Esperanza y Sola, José María, Treinta años de crítica musical, Madrid, Establecimiento tipográfico de la viuda e hijos de Tello, 1906, 3 vols.
Gonzalo Delgado, Sonia, "El discurso crítico de José María Esperanza y Sola. Una primera aproximación", en Marín López, Javier, Gan Quesada, Germán, Torres Clemente, Elena y Ramos López, Pilar (eds.), Musicología global, musicología local, Madrid, Sociedad Española de Musicología, 2013: 1677-1698.
Gracia Iberni, Luis, "La crítica periodística madrileña fin de siglo: Peña y Goñi", en Barce, Ramón (coord.), Actualidad y futuro de la zarzuela. Actas de las jornadas celebradas en Madrid del 6 al 9 de noviembre de 1991, Madrid, Alpuerto, 1994: 201-213.
Gracia Iberni, Luis, "Cien años de Antonio Peña y Goñi", Cuadernos de Música Iberoamericana, 4 (Madrid, 1997): 3-13.
Gracia Iberni, Luis, "Antonio Peña y Goñi", en Casares Rodicio, Emilio (dir. y coord.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 2001, vol. 8: 581-583.
Hurtado, Leopoldo, Apuntes sobre crítica musical, Buenos Aires, Grupo Editor Latinoamericano, 1988.
Moya Martínez, María del Valle de, "Aproximación a la crítica musical madrileña del último tercio del siglo XIX", Ensayos, 12 (Albacete, 1997): 163-171.
Pedrell, Felipe, Diccionario biográfico y bibliográfico de músicos y escritores de música españoles, portugueses e hispanoamericanos antiguos y modernos: acopio de datos y documentos para servir a la historia del arte musical en nuestra nación, Barcelona, Tipografía de Víctor Berdós y Feliu, 1897.
Suárez, Federico, Santiago Masarnau y Las Conferencias de San Vicente de Paúl, Madrid, Ediciones Rialp, 1994.
Suárez García, José Ignacio, La recepción de la obra wagneriana en el Madrid decimonónico, Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, 2002.
Subirá Puig, José, La música en la Academia. Historia de una sección, Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1980.
Uriarte, Eustoquio de, Estética y crítica musical, Barcelona, Juan Gili, 1904.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.