Music Criticism and Aesthetic Thought in the Spanish Restoration: José Mª. Esperanza y Sola (1834-1905)

Authors

  • Manuel Sancho García Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.08

Keywords:

Spanish Restoration, music criticism, 19th century, “La Ilustración Española y Americana”, Esperanza y Sola, Peña y Goñi, Italian opera, Wagner

Abstract


One of the most outstanding figures of music criticism in the Spanish Restoration was José María Esperanza y Sola (1834-1905), active for thirty years, from the late 1860s until the end of the century. During this period, Esperanza collaborated in different periodical publications and, particularly, “La Ilustración Española y Americana”, from whose pages he informed about the most important musical events celebrated in Madrid, judged according to a conservative aesthetic criterion, opposed to any novelty that infringe the traditional music system. On the basis of Esperanza´s thought, our study analyzes the different subjects that constitute his journalistic production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

B. Márquez, Miguel, "D. Abelardo de Carlos y "La Ilustración Española y Americana", Ámbitos, 13-14 (Sevilla, 2005): 185-209.

Borrell Vidal, José, Sesenta años de música (1876-1936). Impresiones y comentarios, Madrid, Editorial Dosat, 1945.

Carmena y Millán, Luis, Crónica de la ópera italiana en Madrid. Desde 1738 hasta nuestros días, Madrid, ICCMU (edición facsímil), 2004.

Casares Rodicio, Emilio, "La crítica musical en el XIX español. Panorama general", en Casares Rodicio, Emilio y Alonso González, Celsa (dirs.), La música española en el siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo, 1995: 463-491.

Casares Rodicio, Emilio, "José María Esperanza y Sola", en Casares Rodicio, Emilio (dir. y coord.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 1999, vol. 4: 768-769.

Cascudo, Teresa, "Humor y pedagogía en las crónicas de Miguel Salvador, el crítico buen aficionado de El Globo (1904-1913)", en Cascudo, Teresa y Palacios, María (eds.), Los Señores de la Crítica: Periodismo musical e ideología del modernismo en Madrid (1900-1950), Sevilla, Editorial Doble J, 2012: 1-54.

Esperanza y Sola, José María, El Cristianismo y el Derecho, Madrid, Aguado, 1858.

Esperanza y Sola, José María, Treinta años de crítica musical, Madrid, Establecimiento tipográfico de la viuda e hijos de Tello, 1906, 3 vols.

Gonzalo Delgado, Sonia, "El discurso crítico de José María Esperanza y Sola. Una primera aproximación", en Marín López, Javier, Gan Quesada, Germán, Torres Clemente, Elena y Ramos López, Pilar (eds.), Musicología global, musicología local, Madrid, Sociedad Española de Musicología, 2013: 1677-1698.

Gracia Iberni, Luis, "La crítica periodística madrileña fin de siglo: Peña y Goñi", en Barce, Ramón (coord.), Actualidad y futuro de la zarzuela. Actas de las jornadas celebradas en Madrid del 6 al 9 de noviembre de 1991, Madrid, Alpuerto, 1994: 201-213.

Gracia Iberni, Luis, "Cien años de Antonio Peña y Goñi", Cuadernos de Música Iberoamericana, 4 (Madrid, 1997): 3-13.

Gracia Iberni, Luis, "Antonio Peña y Goñi", en Casares Rodicio, Emilio (dir. y coord.), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, Madrid, Sociedad General de Autores y Editores, 2001, vol. 8: 581-583.

Hurtado, Leopoldo, Apuntes sobre crítica musical, Buenos Aires, Grupo Editor Latinoamericano, 1988.

Moya Martínez, María del Valle de, "Aproximación a la crítica musical madrileña del último tercio del siglo XIX", Ensayos, 12 (Albacete, 1997): 163-171.

Pedrell, Felipe, Diccionario biográfico y bibliográfico de músicos y escritores de música españoles, portugueses e hispanoamericanos antiguos y modernos: acopio de datos y documentos para servir a la historia del arte musical en nuestra nación, Barcelona, Tipografía de Víctor Berdós y Feliu, 1897.

Suárez, Federico, Santiago Masarnau y Las Conferencias de San Vicente de Paúl, Madrid, Ediciones Rialp, 1994.

Suárez García, José Ignacio, La recepción de la obra wagneriana en el Madrid decimonónico, Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, 2002.

Subirá Puig, José, La música en la Academia. Historia de una sección, Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1980.

Uriarte, Eustoquio de, Estética y crítica musical, Barcelona, Juan Gili, 1904.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Sancho García, M. (2015). Music Criticism and Aesthetic Thought in the Spanish Restoration: José Mª. Esperanza y Sola (1834-1905). Anuario Musical, (70), 117–130. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.08

Issue

Section

Articles