Music in Oviedo Nineteenth Century’s Rooms: The Salonier World in Clarín’s Town

Authors

  • Mª. Aurelia Díez Huerga Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.07

Keywords:

Informal sociability, Social gathering, Soirée, Societies, Salonier music, Dilettant, Piano, Clarín, Balls

Abstract


During the nineteenth century a social practice takes place, very estimated in European homes, a custom that expands in Spanish towns, Oviedo among them. A heritage from the eighteenth century, it’s a way of socializing that consists of periodical parties for friends or neighbours to have a good time together. What had started as free and unpretentious social gatherings in private homes loses progressively its naturalness, giving rise to a strict ceremony, suffocated by formal ways, most of all among upper classes. The journalistic sources give evidence of an intense salonier life in Oviedo, Clarin’s Vetusta, registering an important musical activity within the main families’ dwellings. Without losing its value as artistic expression, music takes on a significant role as an energizing element in those spaces, while a new repertory with genuine features is developing, all that we’ll try to reveal here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustillo, Eduardo, "A mi querido amigo Eustaquio Galán, 1857", en González Solís y Cabal, Protasio, Memorias asturianas. Madrid, Tipografía de Diego Pacheco Latorre, 1890.

Casaprima Collera, Adolfo, Una vida para la música. Historia de la Sociedad Filarmónica de Oviedo. Oviedo, RIDEA, 1993.

Casares Rodicio, Emilio (coord.), Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid, SGAE, 1999- 2002.

Fernández García, Antonio, "La sociedad de fin de siglo en La Regenta", Homenaje a D. José Luis Comellas. Sevilla, Universidad de Sevilla, 2000.

González Solís y Cabal, Protasio, Memorias asturianas. Madrid, Tipografía de Diego Pacheco Latorre, 1889.

Martín Mateos, Nicomedes, Biografías asturianas. Madrid, Imp. Part. de "Patria y Letras", 1916.

Martínez García, Gabriel, Dos vidas paralelas: Baldomero Fernández y Manuel del Fresno (notas para la historia de dos frustraciones ovetenses). Oviedo, IDEA, 1975.

Señas Encinas, Fernando, "Cuando Oviedo era redondo", Revista San Mateo. Oviedo, Espacio Publicaciones, 1949.

Señas Encinas, Fernando, "El Oviedo de Palacio Valdés", Boletín del Instituto de Estudios Asturianos. Oviedo, IDEA, 1953.

Uría Líbano, Fidela, "Asturias y la música de cámara", Cambio de tercio. Música española para cuarteto de cuerda. Oviedo, Caja de Asturias, 1995.

Uría Líbano, Fidela, Historia de la música asturiana entre 1869 y 1934. Oviedo, Consejería de Cultura, 1997.

Uría Líbano, Fidela, Música asturiana entre 1860-1934: vida, obra y catálogo de Víctor Sáenz, Anselmo González del Valle, Baldomero Fernández. Oviedo, Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias, 1997.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Díez Huerga, M. A. (2015). Music in Oviedo Nineteenth Century’s Rooms: The Salonier World in Clarín’s Town. Anuario Musical, (70), 101–116. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.07

Issue

Section

Articles