The Value of Silence or the History of Sinfonía en tres tiempos (1925) by Fernando Remacha (1898-1984)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2022.77.08Keywords:
Fernando Remacha, Sinfonía en tres tiempos (1925), Grupo de los Ocho, Generación del 27, music criticism, music style, intertextualityAbstract
The contribution examines the long silence of the Sinfonía en tres tiempos (1925) by Fernando Remacha (1898-1984) from the perspective of its first performance in concert (2018) and the reception by the public. First of all, a theoretical framework about Remacha is established to contextualize the present contribution. Secondly, some aspects related to the context and the writing process of Sinfonía are analyzed using sources and documentation from the Spanish Academy in Rome, the two manuscripts of this composition: the symphonic version and the arrangement for two pianos. Furthemore, distinctive traits of the work are considered taking into account the artistic career of this composer from Navarre and, finally, the text compares the late critical reception of the Sinfonía’s premiere in 2018 in relation to other reviews received by the composer throughout his life.
Downloads
References
Andrés Vierge, Marcos, ed. Fernando Remacha Villar: Sinfonía a tres tiempos. Música hispana. Música instrumental. Madrid: ICCMU, 1996.
Andrés Vierge. Fernando Remacha Villar: Vísperas de San Fermín. Pamplona: Gobierno de Navarra, 1996. Andrés Vierge, Marcos. Fernando Remacha. El compositor y su obra. Música hispana. Textos. Biografías. Madrid: ICCMU, 1998.
Andrés Vierge. «25 años de la muerte de Fernando Remacha». Cuadernos de música iberoamericana, 18 (2009), pp.121-134.
Andrés Vierge. «Preludio para guitarra de Fernando Remacha Villar: un ensayo de síntesis entre la tradición y la modernidad». En Allegro Cum Laude, Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares, coordinado por María Nagore y Víctor Sánchez. Madrid: ICCMU, 2014, pp. 399-406.
Andrés Vierge. «Nueva documentación contextualizada sobre Fernando Remacha (1898-1984)». Anuario Musical, 70 (2015), pp. 193-210. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2015.70.13
B. «Música y músicos españoles en el extranjero». Revista Música, 1 (1938), p. 53, accesible en Hemeroteca Digital, Biblioteca Nacional de España <https://hemerotecadigital.bne.es/hd/es/results?parent=d04ea32e-f0fd-4009-bd38-45a5ca354f2a&t=alt-asc>.
Baciero, Antonio, ed. Fernando Remacha Villar. Obra completa para piano. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2008.
Cascudo, Teresa y María Palacios, eds. Los señores de la crítica. Periodismo musical e ideología del modernismo en Madrid (1900-1950), Sevilla: Doble J, 2012.
Gembero, María. «La música medieval de Navarra y las canciones del rey Teobaldo I a través de la colaboración entre Higinio Anglés y Fernando Remacha (1968-1969)». En La cultura en la Europa del siglo xiii: emisión, intermediación, audiencia. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2014, pp. 201-246.
Gembero, María. «Los comienzos de las Semanas de Música Antigua de Estella (1967-1971)». En Stella Splendens: 50 aniversario de la Semana Antigua de Estella, coordinado por Mar García. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2019, pp. 110-183.
González Acilu, Agustín, ed. Fernando Remacha: La Maja Vestida, Alba, Homenaje a Góngora. Música hispana. Música instrumental. Madrid: ICCMU, 1995.
Halffter, Rodolfo. «Manuel de Falla y los compositores del Grupo de Madrid de la Generación del 27». En La música en la Generación del 27, homenaje a Lorca, 1915-1939, editado por Emilio Casares. Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música, 1986, pp. 38-42.
Heine, Christiane. Catálogo de obras de Salvador Bacarisse. Biblioteca de Música Española Contemporánea. Madrid: Fundación Juan March, 1990.
Heine, Christiane. «Fernando Remacha (1988-1984) su despedida de la música». Revista de Musicología, 19/1-2 (1996), pp. 239-243. https://doi.org/10.2307/20797099
Heine, Christiane. «El magisterio de Conrado del Campo en la Generación del 27: el caso de Salvador Bacarisse y Ángel Martín Pompey». En Música española entre dos guerras, 1914-1945, editado por Javier Suárez Pajares. Granada: Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2002, pp. 97-132.
Larrañaga, Patxi. «Catálogo razonado del archivo de pensionados de la Academia de Roma. Promoción 1923-1927». En Roma y la tradición de lo nuevo. Diez artistas en el Gianicolo (1923-1927), coordinado por María Teresa Cruz Yabar. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, 2003, pp. 164-173.
Larrañaga, Patxi. «Poderoso silencio. Trayectoria vital y musical de Fernando Remacha (1898-1984)». En Roma y la tradición de lo nuevo. Diez artistas en el Gianicolo (1923-1927), coordinado por María Teresa Cruz Yabar. Madrid: Libro de la Exposición: Sociedad Estatal para la Acción Cultual Exterior, 2003, pp. 158-164.
Moreda, Eva. Music Criticism and Music Critics in early Francoist Spain. Oxford: Oxford University Press, 2017.
Neri, Leopoldo. «En torno al estreno del Concierto para guitarra y orquesta de Fernando Remacha». En Joaquín Rodrigo y la música española de los años cincuenta, editado por Javier Suárez Pajares. Valladolid: Sitem-Glares, 2007, pp. 245-263.
Neri, Leopoldo. «Preludio para guitarra de Fernando Remacha, c.1930». En Nueva creación musical en memoria de Fernando Remacha Villar (1898-1984), editado por Marcos Andrés. Pamplona: Universidad Pública de Navarra, 2010, pp. 27-48.
Neri, Leopoldo. ed. Son y bailete para guitarra (1955). Fernando Remacha (1898-1984). Valencia: Piles Editorial de Música, 2009. [ISMN 9790350504617].
Palacios, María. La renovación musical en Madrid durante la dictadura de Primo de Rivera. El Grupo de los Ocho (1923-1931). Madrid: Sociedad Española de Musicología, 2008.
Posada, Alejandro. «Concierto 3 temporada OSN, construyendo». Fundación Baluarte, 9 de noviembre de 2021 <http://baluarte.com/cas/espectaculos-yconciertos/calendario-de-espectaculos/orquestasinfonica- de-navarra-296/fecha=2018-11>.
Remacha, Margarita. Fernando Remacha. Una vida en armonía. Pamplona: Gobierno de Navarra, 1996.
Salazar, Adolfo. Sinfonía y ballet. Idea y gesto en la música y danza contemporáneas. Madrid: Mundo Latino, 1929.
Suarez Pajares, Javier, ed. Música española entre dos guerras, 1914-1945. Granada: Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.