‘¡Pascuéee la alegría… estas son noches de guacherna y de paseos!’. A comparative rhythm perception study in the Colombian Depresión Momposina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2021.76.11

Keywords:

Guacherna, Depresión Momposina, Colombia, comparative analysis, rhythmic-architectonic levels, rhythm perception

Abstract


The term guacherna has several meanings in the oral musical practice context of the Caribbean region in Colombia. In some of the municipalities of the Depresión Momposina, this term refers to a traditional celebration in the street during Christmas time, or to a celebration to honor and worship the Virgin Mary or each municipality’s saint. With the arrival of regional festivals in the Depresión Momposina, the guacherna celebration fell into disuse and became a rhythmic modality to be presented on stage. However, the culture-bearers of this tradition point out notable differences between the municipalities of Tamalameque and San Martín de Loba regarding the rhythmic modalities that this term describes. These differences have not been addressed by musicological or ethnomusicological studies despite the fact that they have generated constant arguing between the culture-bearers of tradition when it comes down to the definitions that grants them legitimacy in each territory. From the results obtained through fieldwork done in both municipalities, a comparative study has emerged in which elements of rhythm perception and rhythmic-architectonic levels have been retaken to compare the musical rhythmic specificities from both guachernas and establish how these affect the musical perception of their culturebearers in oral and external circuits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim, Rudolf. "Prägnanz and its discontents". Gestalt Theory, 9/2 (1987), pp. 102-107.

Carbó, Guillermo. Musique et danse traditionnelles en Colombie: La Tambora. París: L'Harmattan Éditions, 2003.

Cooper, Grosvenor y Leonard B. Meyer. Estructura rítmica de la música. Barcelona: Editorial Idea Books, 2000.

Escalante, Aquiles. El Palenque de San Basilio, 2ª edición. Barranquilla: Editorial Mejoras, 1979.

Fals Borda, Orlando. Historia Doble de la Costa, tomo I: Mompox y Loba. Bogotá: El Áncora Editores, 2002.

Kröpfl, Francisco y María del Carmen Aguilar. "Propuesta para una metodología de análisis rítmico". Trabajo presentado en el Simposio de Análisis Musical, III Jornadas de Musicología organizadas por el Instituto Nacional de Musicología (19 de septiembre de 1986). Buenos Aires: Edición del Departamento de Música, Sonido e Imagen, Centro Cultural, 1989, pp. 5-17. [Consulta: <https://es.scribd.com/document/385626703/Kropfl-Propuesta-para-unametodologia-de-analisis-ritmico>].

Ong, Walter. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra, 7ª reimpresión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Pelinski, Ramón. Invitación a la etnomusicología: quince fragmentos y un tango. Madrid: Editorial Akal, 2000.

Pérez Fernández, Rolando A. La binarización de los ritmos ternarios africanos en América Latina. Cuba: Editorial Casa de las Américas, 1986.

Pino Ávila, Diógenes Armando. La Tambora: Universo Mágico. Identidad cultural del hombre del Río Magdalena, 2ª edición. Bucaramanga, Santander, Colombia: Editorial Funprocep, 1990.

Sagredo, Humberto. "El Ritmo en la Música Venezolana". Revista Musical de Venezuela, 25 (1988), pp. 47-107.

Sans, Juan Francisco. "Algunas consideraciones adicionales sobre el ritmo y la notación del merengue". Revista Akademos, 11/1-2 (2009), pp. 117-141.

Valencia, Victoriano. Pitos y tambores. Bogotá: Ministerio de Cultura, Plan Nacional de Música para la Convivencia, 2004.

Downloads

Published

2021-12-21

How to Cite

Ciro-Gómez, B. A. . (2021). ‘¡Pascuéee la alegría… estas son noches de guacherna y de paseos!’. A comparative rhythm perception study in the Colombian Depresión Momposina. Anuario Musical, (76), 227–246. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2021.76.11

Issue

Section

Articles