The Legacy of Vicente Ripollés Pérez (1867-1943) in the Real Colegio Seminario de Corpus Christi in Valencia: a Global Overview and Transference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2019.74.04

Keywords:

Hispanic musical heritage, music historiography, Valencian music, legacies, epistolary, sacred music 19th and 20th centuries, Cecilianism, Spanish music, cataloguing, transfer of knowledge

Abstract


Vicente Ripollés Pérez (1867-1943) was one of the most relevant Spanish chapel masters between the 19th and 20th centuries who stood out as a composer, conductor, musicologist and for his leadership in the Cecilianist movement. He became canon at Valencia cathedral and was a chapel master in the cathedrals of Tortosa, Seville and the Royal College of Corpus Christi in Valencia. He bequeathed to the latter institution his archive and library, which have been recently catalogued and contain more than eight hundred documents. Ripollés would deserve a comprehensive monographic study that exceeds the limitations of this article. The aim here is to offer a global and critical view of his legacy and to facilitate future research on this pioneering master of Hispanic music historiography and his contemporaries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés Robres, Fernando. Inventario de los fondos notariales del Real Colegio Seminario de Corpus Christi. Valencia: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, 1990.

Benito Doménech, Fernando. Pinturas y pintores en el Real Colegio de Corpus Christi. Valencia: Federico Doménech S.A., 1980.

Benito Goërlich, Daniel. "San Juan de Ribera, mecenas del arte". Studia philologica valentina, 15 (2013), pp. 49-86.

Benito Goërlich, Daniel. "El legado Elías Tormo en el Real Colegio y Seminario de Corpus Christi de Valencia". En Elías Tormo, apóstol de la historia del arte en España, dirigido por L. Arciniega. Valencia: Institució Alfons El Magnànim, 2016, pp. 329-330.

Biblioteca Valenciana. Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico.

Música. Real Colegio Seminario de Corpus Christi. http://bv.gva.es/cginetbv-bin/abnopacbvccp/O6405/IDfaf84e13/NT1 [consultado el 16 de julio de 2019].

Bombi, Andrea. "Ripollés Pérez, Vicente". En Diccionario de la música valenciana, 2 vols., dirigido por Emilio Casares. Madrid: Iberautor Promociones Culturales, 2006, vol. 2, pp. 344-346.

Bombi, Andrea. "En nombre del arte y de la Iglesia: Vicente Ripollés y la reforma ceciliana". En Pasados presentes. Tradiciones historiográficas en la musicología europea (1830-1930), editado por A. Bombi. Valencia: Universitat de València, 2015, pp. 169-201.

Bueno Camejo, Francisco Carlos y José Salvador Blasco Magraner. Epístolas de la música religiosa española del s. XIX. La correspondencia entre Juan Bautista Guzmán, Francisco Asenjo Barbieri y Felipe Pedrell Sabaté. Cuadernos de Bellas Artes, 25. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social, 2013.

Casares, Emilio. Francisco Asenjo Barbieri. Documentos sobre música española y epistolario (Legado Barbieri), 2 vols. Madrid: Fundación Banco Exterior, 1988.

Castro Martínez, Elena, Ignacio Fernández de Lucio y Felipe Criado. "La transferencia del conocimiento desde las Humanidades: posibilidades y características". Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 732 (2008), pp. 619-636.

Climent, José. "Ripollés Pérez, Vicente". En Gran Enciclopedia de la Región Valenciana. Valencia: M. García Cantos, 1973, p. 56.

Climent, José. Historia de la música contemporánea valenciana. Valencia: Del Cénia al Segura, 1978.

Climent, José. Fondos musicales de la Región Valenciana. II. Real Colegio - Seminario de Corpus Christi. Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo, 1984.

Díaz Gómez, Rafael y Vicente Galbis López. Eduardo López-Chavarri Marco: correspondencia. Valencia: Generalitat Valenciana, 1996.

Escoín Belenguer, Francisco. "El maestro D. Vicente Ripollés, canónigo de la Catedral de Valencia. Evocaciones músico-sacras". Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura (1949), pp. 580-584.

Ferrer Granell, Vicente: [Inventario de las] Cartas y papeles oficiales de D. Vicente Ripollés. Valencia, 2008. Inédito.

Guzmán, Juan Bautista. Obras musicales del insigne maestro español del siglo XVII Juan Bautista Comes, escogidas, puestas en partitura e ilustradas por Juan Bautista Guzmán. Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos y de Ciegos, 1888.

Isusi-Fagoaga, Rosa y Greta Olson. "Hacia un catálogo colectivo del patrimonio musical valenciano: el Real Colegio Seminario de Corpus Christi como primer paso". Boletín DM (Asociación Española de Documentación Musical, AEDOM), 11 (2007), pp. 92-97.

Isusi-Fagoaga, Rosa. "El cantante Enrique Domínguez Boví, el teatro lírico y su colaboración con Manuel de Falla". En Delantera de Paraíso. Estudios en homenaje a Luis G. Iberni, editado por Celsa Alonso, Carmen Julia Gutiérrez y Javier Suárez-Pajares. Madrid: ICCMU, 2009, pp. 187-199.

Isusi-Fagoaga, Rosa. "El gremio musical en Valencia entre los siglos XIX y XX y el legado Enrique Domínguez Boví". Cuadernos de música iberoamericana, 22 (2011), pp. 99-122.

Isusi-Fagoaga, Rosa. "La edición y recepción de música sacra en Valencia (ss. XVIII-XX): fuentes y publicaciones periódicas". En Imprenta y edición musical en España (siglos XVIII-XX), editado por Begoña Lolo y José Carlos Gosálvez. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, Ministerio de Economía y Competitividad, 2012, pp. 365-380. https://doi.org/10.15366/impr.musical2012.017

Isusi-Fagoaga, Rosa. Sevilla y la música de Pedro Rabassa. Los sonidos de la catedral y su contexto urbano en el s. XVIII, 3 vols. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Cultura y Deporte, 2012.

Isusi-Fagoaga, Rosa. "La Música del Real Colegio Seminario de Corpus Christi (Patriarca): Primera visión global a la luz de su catalogación informática". Real Academia de Bellas Artes de San Carlos Valencia. Anuario (2014), pp. 43-56.

López Calo, José. "Felip Pedrell y la reforma de la música religiosa". Recerca Musicològica, 11-12 (1991-1992), pp. 157-209.

López Calo, José. Nemesio Otaño: medio siglo de música religiosa en España. Madrid: ICCMU, 2010.

López-Fernández, Miguel. La aplicación del Motu proprio sobre música sagrada de Pío X en la archidiócesis de Sevilla (1903-1910): gestión institucional y conflictos identitarios. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada, 2014. https://doi.org/10.2307/24878232

López-Fernández, Miguel, ed. Vicente Ripollés Pérez (1867-1943). Música en torno al Motu proprio para la catedral de Sevilla. Vol. 1. Misas. Estudio y edición. Monumentos de la Música Española, 83. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Editorial CSIC; Barcelona: Institución Milá y Fontanals, 2017.

Martínez Tórtola, M. "Un Colegio junto al Estudio General. El Real Colegio de Corpus Christi y la Universitat de València". En Domus Speciosa. 400 años del Colegio del Patriarca. Valencia: Universitat de València, 2006, pp. 265-284.

Medina Álvarez, Ángel. "La música en el templo tras el motu proprio de San Pío X: una mirada desde los archivos de la Iglesia". Memoria ecclesiae, 31 (2008), pp. 21-44. Ejemplar dedicado a: Música y archivos de la iglesia. Santoral hispano-mozárabe en las Diócesis de España. Actas del XXI Congreso de la Asociación celebrado en Santander, 12 al 16 de septiembre de 2005.

Micó Terol, Elena. Amancio Amorós Sirvent (1854-1925) y su proyección en la vida musical valenciana. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2012. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/35621. https://doi.org/10.2307/24246271

Olson, Greta. "Armonía sacra y solemne. La capilla musical del Colegio de Corpus Christi y su archivo". En Domus Speciosa. 400 años del Colegio del Patriarca. Valencia: Universitat de València, 2006, pp. 245-264.

Olson, Greta y Rosa Isusi-Fagoaga. "The Music Archive and Library at the Real Colegio Seminario de Corpus Christi (Valencia)". Fontes Artis Musicae, 55/3 (2008), pp. 512-518.

Oriola Velló, Frederic. Temps de músics i capellans: l'influx del motu proprio Tra le sollicitudini a la diòcesi de València (1903-1936). Valencia: Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana, 2011.

Picó Pascual, Miguel Ángel. "La aportación musicológica del canónigo Vicente Ripollés Pérez". Revista de Musicología, 27/1 (2004), pp. 287-292. https://doi.org/10.2307/20797852

Riera Climent, Elena. "Los manuscritos musicales de Luis Villalba Muñoz". En Actas del VIII congreso sobre la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y las Técnicas, coordinado por Luis Español, José Javier Escribano y Mª Ángeles García. Logroño: Universidad de la Rioja, 2004, pp. 1003-1009.

[Ripollés Pérez, Vicente]. Crónica del segundo congreso nacional de música sagrada celebrado en Sevilla los días 12, 13, 14 y 15 de noviembre de 1908. Sevilla: Izquierdo y Compª, [1909].

Ripollés Pérez, Vicente. Memoria sobre la reforma de la música religiosa en la Capilla del Real Colegio de Corpus Christi de Valencia. Madrid: Imp. y Lit. de la Viuda e Hijos de Terceño, 1897.

Ripollés Pérez, Vicente. "Fragmentos del epistolario de Pedrell". Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 3-30 (1922-1954).

Ripollés Pérez, Vicente. El villancico i la cantata del segle XVIII a València. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, Biblioteca de Catalunya, 1935.

Ripollés Pérez, Vicente. "Epístola farcida de Navidad". Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 22 (1946), pp. 127-166.

Robres, Ramón y Vicente Castell. "Las obras de D. Vicente Ripollés Pérez, Presbítero". Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 19/2 (1944), pp. 132-138.

Robres, Ramón. San Juan de Ribera, patriarca de Antioquía, arzobispo, virrey y capitán general de Valencia, 1532-1611: humanismo y eclosión mística. Valencia: Edicep C.B., 2002.

Royo Conesa, Mireya. La Capilla del Colegio del Patriarca: Vida musical y pervivencia de las danzas del Corpus de Juan Bautista Comes (1603-1706). Tesis doctoral. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2016.

Ruiz de Lihory, José. "Ripollés (Vicente)". La música en Valencia. Diccionario biográfico y crítico. Valencia: Doménech, 1903; edición facsímil, Valencia: Librerías París-Valencia, 1987, pp. 388-389.

Salaberri, Sabin et al. La Música en Álava. Vitoria: Fundación Caja Vital Kutxa, 1997.

Saperas, Miquel. "Mossén Lluís Romeu, apòstol de la música sagrada". Ausà, 76 (1973), pp. 169-186.

Virgili, Mª Antonia. "Felipe Pedrell y el músico vallisoletano Luis Villalba: correspondencia inédita". Recerca Musicològica, 1 (1981), pp. 151-192.

Virgili, Mª Antonia. "La música religiosa en el s. XIX español". Revista Catalana de Musicologia, 2 (2004), pp. 181-202.

Virgili, Mª Antonia. "Antecedentes y contexto ideológico de la recepción del Motu Proprio en España". En Actas del Simposio Internacional 'El Motu Proprio de San Pío X y la música (1903-2003)' (Barcelona, 26-28 de noviembre de 2003). Revista de Musicología, 27/1 (2004), pp. 23-42. https://doi.org/10.2307/20797838

Westrupt, Jack. "Anglès, Higini [Anglés, Higinio]". En The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second revised edition, 29 vols., editado por Stanley Sadie and John Tirrell. Oxford y Nueva York: Oxford University Press, 2001, vol.1, p. 1171. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.00936

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Isusi Fagoaga, R. (2019). The Legacy of Vicente Ripollés Pérez (1867-1943) in the Real Colegio Seminario de Corpus Christi in Valencia: a Global Overview and Transference. Anuario Musical, (74), 53–70. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2019.74.04

Issue

Section

Articles