Francisco Viñas and the new conception of music in Jaca Cathedral (1722-1731)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2018.73.10Keywords:
Jaca, Aragón, 18th century, Francisco Viñas, cathedral, sacred music, ‘villancico’, stylistic change, incorporation of violins y oboes, repertoire, circulationAbstract
The admission of Francisco Viñas (*Barcelona, 1698; †Calahorra, 1784) as a chapel master at Jaca Cathedral in 1722 marked the beginning of the greatest stylistic change developed in music in that cathedral during the first half of 18th century. During his teaching, new stylistic features influenced by innovative compositional techniques that had begun to arrive in Spain from Italy flourished at Jaca Cathedral. Francisco Viñas is the author of the first compositions located in the Cathedral of Jaca with the presence of violins and oboes, as well as new typologies and sections in the works in Romance language (cantatas, recitatives, arias, overtures...). In that cathedral, where he stayed almost ten years, 80% of the musical production of Francisco Viñas, currently located in six cities of Spain, is preserved.
Downloads
References
Angulo Díaz, Raúl, Diego Pérez de Camino (ca. 1740-1796). Obra selecta (3 vols.). [s. l.], Fundación Gustavo Bueno, 2009.
Bordas Ibáñez, Cristina, "Tradición e innovación en los instrumentos musicales", Malcom Boyd, Juan José Carreras y José Máximo Leza (eds.), La música en España en el siglo XVIII. Madrid, Cambridge University Press, 2000: 201-217.
Escuer Salcedo, Sara, "El villancico en la catedral de Jaca durante el reinado de Felipe V (1700-1746): recepción y evolución del nuevo estilo" (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, 2017.
Ezquerro, Antonio, González, Luis Antonio y González, José Vicente (eds.), La música en los archivos de las catedrales de Aragón. Zaragoza, Caja Inmaculada, 2008. PMid:18171597
González Marín, Luis Antonio, "Algunas consideraciones sobre la música para conjuntos instrumentales en el siglo XVII español". Anuario Musical, 52 (Barcelona, 1997): 101-141.
González Marín, Luis Antonio, "Serra, Luis", Emilio Casares (dir.), Diccionario de la música española e hispanoamericana, (10 vols). Madrid, Sociedad General de Autores, 1999-2002, vol. 9: 939-941.
González Valle, José Vicente, "Música litúrgica con acompañamiento orquestal, 1750-1800", Malcom Boyd y Juan José Carreras (eds.), La música en España en el siglo XVIII. Madrid, Cambridge University Press, 2000: 67-85.
Lizalde Giménez, Domingo Jesús, "Los Maestros de Capilla de la S. I. Catedral de Jaca en los siglos XVII, XVIII, XIX y XX. Regesta del Fondo 'Gestis' del Archivo Catedral (A.C.J.)", Aragonia Sacra, 14 (Zaragoza, 1999): 23-70. PMCid:PMC1741118
López-Calo, José, La música en la catedral de Calahorra. Vol. I Catálogo del archivo de música. Logroño, Gobierno de La Rioja, 1991.
Marín, Miguel Ángel, "Music and Musicians in Provincial Towns: The Case os Eighteenth-century Jaca (Spain)", (tesis doctoral). Royal Holloway-Universidad de Londres, 1999.
Marín, Miguel Ángel, "Viñas, Francisco", Emilio Casares (dir.), Diccionario de la música española e hispanoamericana, (10 vols.). Madrid, Sociedad General de Autores, 1999-2002, vol. 10: 955-956.
Marín, Miguel Ángel, Music on the margin. Urban musical life in eighteenth-century. Jaca (Spain). Kassel, Reichenberger, 2002a.
Marín, Miguel Ángel, Antología musical de la catedral de Jaca en el siglo XVIII. Edición crítica y estudio. Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses, 2002b.
Marín, Miguel Ángel, "Familia, colegas y amigos. Los músicos catedralicios de la ciudad de Jaca durante el siglo XVIII", A. Bombi, J. J. Carreras y M. Á. Marín. (eds.), Música y cultura urbana en la edad moderna. Valencia, Universidad de Valencia, 2005: 115-144.
Muneta Martínez de Moretín, Jesús María, Obras de la capilla de música de la catedral de Albarracín (Teruel) de los siglos XVII y XVIII, Colección 'Polifonía Aragonesa', III. Zaragoza, Institución 'Fernando el Católico', 1986.
Nagore Laín, Francho, "As 'coplas de santa Orosia' (testos de os danzantes de Chaca, sieglo XVII)", Fuellas d'informazión d'o Consello d'a Fabla Aragonesa, 179 (Huesca, mayo-junio 2007): 17-19.
Palacios Sanz, José Ignacio, "Relación de maestros de capilla y organistas de la catedral de El Burgo de Osma (Soria) (1562-1996)", Revista de Musicología, XIX, 1-2 (Madrid, 1996): 47-83.
Pérez Gutiérrez, Mariano, "Viñas, Francisco", Diccionario de la música y los músicos, (3 vols.). Madrid, Istmo, 1985, vol. 3: 159.
Pueyo Roy, Mercedes, El dance en Aragón. Origen y problemas estructurales de una composición poética (tesis doctoral). Zaragoza, Imprenta Heraldo de Aragón, 1973.
Querol Gavaldá, Miguel, Música barroca española. Vol. V: Cantatas y canciones para voz solista e instrumentos (1640-1760), Colección 'Monumentos de la Música Española', XXXV. Barcelona, Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Instituto Español de Musicología, 1973.
Sagaseta Ariztegui, Aurelio, Catálogo del archivo de música. Catedral de Pamplona. Pamplona, Analecta Editorial, 2015. PMid:26202605
Tafalla Negrete, Joseph, Ramillete poético de las discretas flores. Zaragoza, Manuel Román, 1706.
Tomeo Turón, Manuel y Fernández Barrio, Guzmán, Danza, monta-és. Jaca, Pirineum Editorial, 2007.
Torrente, Álvaro, "La modernización/italianización de la música sacra", José Máximo Leza (ed.), Historia de la música en España e Hispanoamérica. Vol. 4: La música en el siglo XVIII, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2014: 125-156.
Villacampa Ara, Antonio, "Fiestas de Santa Orosia en otros tiempos", El Pirineo Aragonés, 4777 (Jaca, 21.06.1975): 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.