Music and gardens in Granada. Debussy and Forestier’s French mark in Spanish artistic creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2017.72.09

Keywords:

Claude Debussy, J.C.N. Forestier, musical impressionism, landscape architecture, synesthesia, cultural relationships Spain- France, Hispano-Arabic gardens, Granada, Manuel de Falla, Javier de Winthuysen

Abstract


This article aims to delve into the aspects that connect both Spanish and French musicians and landscapers’ works around the cultural image of Spain, as well as the importance of gardens in the visual inspiration of impressionist music. For that purpose, the text presents an analysis of the thematic and stylistic parallelisms between two outstanding French artists, the composer Claude Debussy and the landscape architect Jean-Claude Nicolas Forestier, in relation to the Arab-Andalusian exotism and, more specifically, to the gardens of Granada. To their common interest in representing the authentic essence of all that is Spanish, one should add the same avant-garde intention and a series of themes that translate into artistic terms their personal interpretation of Al-Andalus. On the other hand, the infl uence exercised by Debussy and Forestier on the Spanish artists –such as Falla and Javier de Winthuysen–, relates France once more to the development of modern art and music in Spain. This interdisciplinary analysis reveals a common sensibility in the axis France Spain and between two artistic disciplines apparently uneven as music and gardening. Debussy and Forestier, as well as their Spanish “disciples”, intend to overcome the romantic images of Spain, using the Hispano-Arabic cliché to update their respective artistic languages, in music and landscape architecture, in the transition to the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Añón Feliú, Carmen, “Javier de Winthuysen”, Carmen Añón Feliú et al., Javier de Winthuysen: jardinero: Andalucía, Sevilla, Consejería de Obras Públicas y Transportes, 1989: 18-33.

Aracil, Alfredo, “Sonido y sentido del jardín”, Alfredo Aracil (ed.), Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003: 7-29.

Assassin, Sylvie, “L’Exposition Ibéro-Américaine de Séville”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861-1930). Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris). París, Picard, 1994: 111-120.

Audurier Cros, Alix, “Le jardin Joseph Guy de Béziers”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861-1930).

Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris). París, Picard, 1994: 121-132.

Martínez Correcher, Consuelo, “Los jardines del mundo de Manuel de Falla”, Alfredo Aracil (ed.): Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003: 57-101.

Domínguez Peláez, Cristina, “Los jardines en España”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861-1930).

Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris), París, Picard, 1994: 83-97.

Falla, Manuel de, “Claude Debussy y España”, Revue Musicale, diciembre de 1920, Manuel de, Escritos sobre música y músicos, Madrid, Espasa-Calpe, 1988: 72-78.

Forestier, Jean-Claude Nicolas, Jardines. Cuadernos de dibujos y planos. Barcelona, Stylos, 1991 (primera ed.: París, c. 1920).

Gallego, Antonio, “Noche, música y jardín. Sonidos y perfumes nocturnos en las lecturas de Manuel de Falla”, Alfredo Aracil (ed.), Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003: 103- 123.

Imbert, Dorothée, “Tracé architectonique et poétique végétale”, Benedicte Leclerc (dir.): J.C.N. Forestier (1861-1930). Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris), París, Picard, 1994: 69-81.

Jambou, Louis, “Por los jardines musicales del Renacimiento”, Alfredo Aracil (ed.), Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003: 31-56.

Mandó, Bernard, “Bagatelle”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861- 1930). Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris), París, Picard, 1994: 53-67.

Nieto Caldeiro, Sonsoles, “La Sevilla reformada”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861-1930). Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris), París, Picard, 1994: 99- 110.

Nommick, Yvan, “Jardines en la música instrumental desde los Jeux d’eau à la Villa d’Este hasta Noches en los jardines de España”, Alfredo Aracil (ed.), Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003: 125-153.

Persia, Jorge de, En torno a lo español en la música del siglo XX, Granada, Diputación de Granada, 2003a. PMid:14601738

Persia, Jorge de, “Jardín, paisaje y música en el pensamiento artístico en tiempos de Rusiñol”, Alfredo Aracil (ed.), Música y jardines, Granada, Publicaciones del Archivo Manuel de Falla, 2003b: 155-175.

Stefulesco, Caroline, “Giverny ou la quête du couleur. Le jardin d’un peintre impressioniste”, Carmen Añón Feliú (dir.), Jardines y paisajes en el arte y en la historia, Madrid, Editorial Complutense, 1995: 281-289.

Tarragó i Cid, Salvador, “Entre Le Nôtre y Le Corbusier”, Benedicte Leclerc (dir.), J.C.N. Forestier (1861-1930). Du jardin au paysage urbain. Colloque International sur J.C.N. Forestier (1990, Paris), París, Picard, 1994: 253-266.

Velly, Jean-Jacques, “Ibéria: la rencontre de deux visions d’une Espagne idéalisée”, Louis Jambou (ed.), La musique entre France et Espagne. Interactions stylisques 1870-1939, París, Université Paris IV-Sorbonne, 2003: 307-318.

Downloads

Published

2017-12-31

How to Cite

Sanz García, L. (2017). Music and gardens in Granada. Debussy and Forestier’s French mark in Spanish artistic creation. Anuario Musical, (72), 209–218. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2017.72.09

Issue

Section

Articles