Music criticism as cultural mediator in the introduction of musical idealism in Spain: Francisco de Asís Gil and the tour of Oscar de la Cinna (1855-1856)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.06Keywords:
Musical criticism, musical idealism, música seria, classical music, cultural transfer, idea of genius, musical form, Beethoven, Oscar de la Cinna, Francisco de Asís GilAbstract
Between 1855 and 1885, the Hungarian pianist Oscar de la Cinna (1830-1906) toured the Iberian Peninsula, where he programmed works by “Classical” composers like Beethoven, Mozart and Mendelssohn. That was the very first time a performer played this type of repertory in the Spanish public sphere, which attracted the attention of musical critics like Francisco Francisco de Asís Gil (1829-1861) –his articles being published in the the newspaper Gaceta musical de Madrid. In his texts, Asís Gil used Cinna’s concerts as a starting point to reflect on issues that can be related to the “musical idealism”, a philosophical and aesthetic referent originated in Central Europe which until then had had little repercussion in Spain. This paper analyzes Asís Gil’s role as a mediating agent in a process of cultural transfer aimed at introducing the “musical idealism” into Spanish culture. The first part of the article contextualizes Cinna's concert tour in order to explain its relevance in the Isabelino musical context. In addition to examining the editorial policy followed by the Gaceta musical de Madrid and the international models that were followed by this publication, it studies the main discoursive lines followed by Asís Gil before the arrival of Cinna. The second part of the text analyzes the discourse deployed by Asís Gil in his critiques of Cinna’s recitals, as well as the referents handled by the critic. In this way, it becomes evident that the transfer of the “musical idealism” to the mid-nineteenth-century Spanish culture took place through the interpretation of authors settled in France such as Reicha, Cousin, Fétis and Scudo.
Downloads
References
Alemany, Victoria. «La contribución de Oscar de la Cinna a la introducción del repertorio pianístico europeo en España». Cuadernos de Investigación Musical 6 (2018): 293-312. https://doi.org/10.18239/invesmusic.v0i6.1948
Ansorena, José Luis. Monografía de Hilarión Eslava. Pamplona: Institución Príncipe de Viana, 1978.
Carreras, Juan José. Historia de la música en España e Hispanoamérica. 5. La música en el siglo xix. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2018.
Cascudo García-Villaraco, Teresa. «El reputado maestro se convierte en una celebridad: Beethoven en el espacio mediático (1807-1848)». En Un Beethoven ibérico: dos siglos de transferencia cultural, editado por Teresa Cascudo García-Villaraco, 71-90. Granada: Comares, 2021.
Cousin, Víctor. Cours de philosophie sur le fondement des idées absolues du vrai, du beau et du bien. París: Librairie classique et élémentaire de L. Hachette, 1836.
Cousin, Víctor. Curso de filosofía sobre el fundamento de las ideas absolutas de lo verdadero, lo bello y lo bueno. Traducido por N. R. de Losada. Madrid: Imprenta de Repullés, 1847.
Dahlhaus, Carl. La música del siglo XIX. Traducido por Gabriel Menéndez Torrellas. Tres Cantos: Akal, 2014.
Delgado García, Fernando. «El sauce y el ciprés. Muerte y memoria de Martín Sánchez Allú». Revista de Musicología 38, n.o 2 (2015): 595-623. https://doi.org/10.2307/24878216
Dufour, Valerie. «Pour une typologie de la critique musicale chez Fétis. Sources et traces lexicales». Revue belge de Musicologie / Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap 62 (2022): 51-61.
Ellis, Katharine. Music Criticism in Nineteenth-Century France: La Revue et Gazette Musicale de Paris, 1834-80. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Espagne, Michel, y Michäel Werner. «La construcción de una referencia cultural alemana en Francia. Génesis e historia (1750-1914)». En Interculturas/transliteraturas, editado por Amelia del Rosario Sanz Cabrerizo, 187-216. Madrid: Arco Libros, 2008.
Etzion, Judith. «"Música Sabia": The Reception of Classical Music in Madrid (1830s-1860s)». International Journal of Musicology 7 (1998):185-232.
Fargas y Soler, Antonio. Diccionario de música. Barcelona: Imprenta de Joaquín Verdaguer, 1852.
Fétis, François-Joseph. Tratado completo de la teoría y práctica de la armonía. Traducción de Francisco de Asís Gil. Madrid: Conde y M. Salazar, 1850.
García Gallardo, Cristóbal L. «El tratado de armonía de Hilarión Eslava». Revista internacional de los estudios vascos = Eusko ikaskuntzen nazioarteko aldizkaria = Revue internationale des ètudes basques = International Journal on Basque Studies, RIEV 60, n.º 2 (2015): 236-282.
Gómez Aparicio, Pedro. Historia del periodismo español. 1 Desde la Gaceta de Madrid (1661) hasta el destronamiento
de Isabel II. Madrid: Editora Nacional, 1971.
Guaita Gabaldón, José Gabriel y Victoria Alemany Ferrer. «La recepción de la música de Beethoven en España: el caso de Valencia». Quadrívium. Revista Digital de Musicología 11 (2020): 1-18.
Hamilton, Kenneth. After the Golden Age: Romantic Pianism and Modern Performance. Nueva York: Oxford University Press, 2007. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195178265.001.0001
Hernando Carrasco, Javier. El pensamiento romántico y el arte en España. Madrid: Cátedra, 1995.
Johnson, James H. «Beethoven and the Birth of Romantic Musical Experience in France». 19th-Century Music 15, n.o 1 (1991): 23-55. https://doi.org/10.1525/ncm.1991.15.1.02a00020
Kant, Immanuel, Crítica del Juicio. Traducido por Manuel García Morente. Madrid: Espasa-Calpe, 1981.
Macdonald, Hugh. Música en 1853: La biografía de un año. Traducido por Francisco López Martín y Vicent Minguet. Capellades: El Acantilado, 2019.
Manns, James W. y Edward H. Madden. «Victor Cousin: Commonsense and the Absolute». The Review of Metaphysics 43, n.o 3 (1990): 569-589.
Masarnau Santiago, Tesoro del pianista: colección de las obras más selectas que se conocen para el piano forte. Escogidas esmeradamente y publicadas por D. Santiago de Masarnau. Madrid: Carrafa y Lodre, ca. 1840.
Matía Polo, Inmaculada. José Inzenga. La diversidad de acción de un músico español en el siglo XIX (1828-1891). Madrid: SEdeM, 2010.
Moscheles, Ignaz y François-Joseph Fétis. Méthode des méthodes de piano. Traité de l'art de jouer de cet instrument. París: Maurice Schlesinger, 1840.
Nagore Ferrer, María. «Santiago de Masarnau, precursor del movimiento coral en España». Cuadernos de Música Iberoamericana 25-26 (2013), 257-274.
Nagore Ferrer, María. «El lenguaje pianístico de los compositores españoles anteriores a Albéniz (1830-1868)». En El piano en España entre 1830 y 1920, editado por Juan Antonio Gómez, 655-719. Madrid: SEdeM, 2015.
Niboyet, Paulin. La Reine de l'Andalousie Souvenirs d'un séjour à Séville par Paulin Niboyet. Avec vignettes de A. Du Buisson. Leipzig: Alphonse Dürr, 1857.
Parada y Barreto, José. Diccionario técnico, histórico y biográfico de la música. Madrid: Bonifacio Eslava, 1868.
Parakilas, James. Piano Roles: A New History of the Piano. New Haven, CT: Yale University Press, 2002.
Peyser, Joan. The Orchestra: Origins and Transformations. Nueva York: Hal Leonard Corporation, 1986.
Pidal Fernández, María de los Ángeles. «Breve reflexión sobre la "Gaceta Musical de Madrid", un modelo de crítica musical en el siglo XIX». En Miscel·lània Oriol Martorell, editado por Xosé Aviñoa, 359-378. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1998.
Reicha, Anton. «Observations préliminaires sur le génie et le talent en musique, et sur l'utilité de cet ouvrage». En Traité de mélodie, abstraction faite de ses rapports avec l'harmonie. París: J. L. Scherff, 1814.
Reicha, Anton. Vollständiges Lehrbuch der musikalischen Composition. Traducido por Carl Czerny. Viena: Anton Diabelli, 1832.
Rousseau, Jean-Jacques. Diccionario de Música. Traducido por José Luis de la Fuente Charfolé. Tres Cantos: Akal, 2007.
Sánchez de Andrés, Leticia. «El pensamiento estético del krausismo español y su proyección en la investigación musicológica y la crítica musical». Revista de Musicología 28, n.º 2 (2005): 961-976. https://doi.org/10.2307/20798113
Sánchez de Andrés, Leticia. Música para un ideal. Pensamiento y actividad musical del krausismo e institucionismo españoles (1854-1936). Madrid: SEdeM, 2009.
Samson, Jim. Virtuosity and the Musical Work: The Transcendental Studies of Liszt. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. https://doi.org/10.1017/CBO9780511481963
Schellhous, Rosalie. «Fétis's "Tonality" as a Metaphysical Principle: Hypothesis for a New Science». Music Theory Spectrum 13, n.o 2 (1991): 219-40. https://doi.org/10.1525/mts.1991.13.2.02a00050
Scudo, Paul. «De l'influence du mouvement romantique sur l'art musical et du rôle qu'a voulu jouer M . H. Berlioz». En Critique et littérature musicales, 20-74. París: Hachette, 1856.
Toury, Gideon. Los estudios descriptivos de traducción y más allá: metodología de la investigación en estudios de traducción. Traducido por Raquel Merino-Álvarez y Rosa Rabadán. Madrid: Cátedra, 2004.
Weber, William. La gran transformación en el gusto musical: la programación de conciertos de Haydn a Brahms. Traducido por Silvia Villegas. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2019-107523GB-I00
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2019-107523GB-I00
Comunidad de Madrid
Grant numbers H2019/HUM-5731