Acoustical, Archaeometric and Musicological Study of Archaeological Musical Instruments: the Numantian Ceramic Trumpets (3rd-1st Centuries B.C.)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2018.73.01Keywords:
Celtiberian trumpets, pottery, modern reproductions, acoustic study, archaeometry, musical archaeology, organology, aerophones, Iron AgeAbstract
Celtiberian pottery trumpets of late Iron Age (3rd-1st centuries B.C.) are known since they were found at the beginnings of twentieth century in the archaeological excavations of the ancient town of Numantia. They are ultracircular labrosone aerophones which have been traditionally interpreted as signaling instruments or instruments used to make noise in war contexts. This paper presents the first work of acoustical characterization of these instruments, which has allowed the checking of their musical possibilities, its capability to articulate different tones and, consequently, to produce not only simple signals or noise but also easy melodies. For this purpose an acoustical and musical study with modern reproductions of these instruments was carried out and such reproductions were compared with fragments of original Numantian trumpets, which has brought new and interesting data to musical archaeology of late Iron Age in the Iberian Peninsula.
Downloads
References
Alfayé Villa, Silvia, "La Escondilla: un posible yacimiento celtibérico en las proximidades de Peñalba de Villastar (Teruel)". En Beltrán Lloris, Francisco (coord.), Antiqua iuniora: en torno al Mediterráneo en la Antigüedad. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2004, 155-171.
Alonso Yllana, Jesús, "Aportaciones de la arqueología subacuática al patrimonio organológico", Anuario Musical, 71 (2016), 37-44.
Atrián Jordán, Purificación, "Excavaciones en el poblado ibérico "El Castelillo" (Alloza, Teruel). Segunda y Tercera campañas", Teruel, 22 (1959), 225-260.
Blanco García, Juan Franscisco "Un fragmento de trompa de guerra vaccea de cerámica", Oppidum. Cuadernos de Investigación, 10 (2002), 35-46.
Calvo-Manzano, Antonio, Acústica físico-musical. Madrid, Real Musical, 2002.
Figueroa y Torres, Álvaro (Conde de Romanones), Ruinas de Termes. Madrid, Establecimiento tipográfico y editorial, 1910.
García Heras, Manuel, Caracterización arqueométrica de la producción cerámica numantina. Oxford, Archaeopress, British Archaeological Reports International Series 692, 1998.
Gilbert, Joël, Brasseur, Emmanuel, Dalmont, Jean-Pierre, Maniquet, Christophe, Acoustical evaluation of the Carnyx of Tintignac. Nantes, Société Française d'Acoustique, 2012.
Hornbostel, Erich von y Sachs, Curt, "Classification of musical instruments", The Galpin Society Journal, 14 (1961), 3-29. https://doi.org/10.2307/842168
Jiménez Pasalodos, Raquel, "The archaeology of the musical performance: the example of Second Iron Age aerophones". En Compa-y, Gonzalo; Fonte, João; Gómez-Arribas, Beatriz; Moragón Martínez, Lucía; y Señorán Martín, José María (coords.), Arqueología para el siglo XXI. Actas de las V Jornadas de Jóvenes en Investigación Arqueológica. Santiago de Compostela, JAS Arqueología, 2012, 181-186.
Jiménez Pasalodos, Raquel, "Arqueología musical y etnomusicología: por una interpretación etnomusicológica de los materiales arqueológicos", Etno-Folk: Revista Galega de Etnomusicoloxía, 14-15 (2009), 637-654.
Jiménez Pasalodos, Raquel, García Benito, Carlos y Padilla Fernández, Juan Jesús, "Las trompas numantinas: aproximación a su estudio acústico en una cocción experimental con una reproducción de un horno de la Segunda Edad del Hierro". En Palomo, Antoni; Piqué, Raquel; Terradas, Xavier (eds.), Experimentación en arqueología. Estudio y difusión del pasado. Girona, Museu d'Arqueologia de Catalunya, 2013, 387-395.
Jimeno Martínez, Alfredo; Chaín Galán, Antonio; Quintero, Sergio; Liceras, Raquel; y Santos, Ángel, "Interpretación estratigráfica de Numancia y ordenación cronológica de sus cerámicas", Complutum, 23/1 (2012), 203-218.
Mélida Alinari, José Ramón, Excavaciones de Numancia. Madrid, Tirada aparte de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1908.
Newton, Michael; Kenny, John; Chick, John; López-Carromero, Amaya; Campbell, Donald Murray; y Gilbert, Joel, "The Tintignac carnyx: an acoustical study of an early brasswind instrument", Journal of the Acoustical Society of America, 138/3 (2015). https://doi.org/10.1121/1.4934019
Padilla Fernández, Juan Jesús; Jiménez Pasalodos, Raquel; García Benito, Carlos; y Chapón, Linda, "La cadena técnico operativa del alfar de Las Cogotas (Cardeñosa, Ávila): La construcción experimental de un horno cerámico de la II Edad del Hierro". En Palomo, Antoni; Piqué, Raquel; y Terradas, Xavier (eds.), Experimentación en arqueología. Estudio y difusión del pasado. Girona, Museu d'Arqueologia de Catalunya, 2013, 467-475. PMid:23391030
Pastor Eixarch, José Manuel, "Las trompas de guerra celtibéricas", Celtiberia, 73 (1987), 7-19.
Sopeña Genzor, Gabriel, Ética y ritual: aproximación al estudio de la religiosidad de los pueblos celtibéricos. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 1995.
Taracena Aguirre, Blas, La cerámica ibérica de Numancia, Madrid, Samarán y Cía., 1924.
Wattenberg Sanpere, Federico, Las cerámicas indígenas de Numancia, Madrid, CSIC y Diputación Provincial de Valladolid, Bibliotheca Praehistorica Hispana IV, 1963.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.