A Cinema’s Female Worker in a Musical Key: Ana Satrova
DOI:
https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2016.71.14Keywords:
Film Music, Original Soundtrack, Incidental Music, Women, Franco’s Regime, Ana Satrova, José María ZabalzaAbstract
Despite the remote origin of women in music, today the presence of names of women dedicated to musical composition remains limited in historiography. Also references to fi lm music composers are even more unusual, although cinema is probably the most important art in the 20th Century. According to these circumstances, in this paper we propose an approach to Ana Satrova, a composer of original soundtracks who worked in the Spanish film area between 1969 and 1985. In this occasion, we offer a stylistic and visual studio about his first work in the Spanish cinema of Franco’s regime: Homicidios en Chicago (1969, José María Zabalza)
Downloads
References
Adorno, Theodor W. y Eisler, Hanns, El cine y la música. Traducción: Fernando Montes, Madrid, Fundamentos, 1981.
Albisu, Gurutz, José María Zabalza: cine, bohemia y supervivencia, Irún, Adimedia, 2011.
Álvarez Cañibano, Antonio, Compositoras españolas. La creación musical femenina desde la Edad Media hasta la actualidad, Madrid, Centro de Documentación de Música y Danza, 2008.
Fraile Prieto, Teresa, “De nuevo el dedo en la llaga. Algunas reflexiones metodológicas sobre el estudio de la música cinematográfica”, en Matilde Olarte Martínez (ed.), Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2009, 83-104.
Heredero, Carlos F. y Rodríguez Merchán, Eduardo (coords.), Diccionario del cine Iberoamericano. España, Portugal y América, Madrid, Sociedad General de Autores, Fundación Autor, 2011. PMCid:PMC3070573
Honegger, Marc, Diccionario de la música. Los hombres y sus obras, Madrid, Espasa-Calpe, 1988.
Olarte Martínez, Matilde (ed.), La música en los medios audiovisuales. Algunas aportaciones, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2005.
Olarte Martínez, Matilde, “Música de cine compuesta por mujeres. La utopía del universo femenino”, en Matilde Olarte Martínez (ed.), Refl exiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2009, 601-612.
Olarte Martínez, Matilde (ed.), Refl exiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española. Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2009.
Nieto, José, Música para la Imagen. La infl uencia secreta, Madrid, Publicaciones y Ediciones SGAE, 1996.
Reich, Nancy B., Clara Schumann. The Artist and the Woman. Ithaca, New York, Cornell University Press, 1987.
Rieger, Eva, “¿Dolce semplice? El papel de las mujeres en la música”, Estética feminista, Barcelona, Icaria, 1986, 175-196
Sánchez Rodríguez, Virginia, La Banda Sonora Musical en el cine español y su empleo en la confi guración de tipologías de mujer (1960-1969), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2013.
Sánchez Rodríguez, Virginia, “Propuestas para una escucha de la música de cine del desarrollismo en clave femenina”, en Enrique Encabo (ed.), Música y cultura audiovisual: horizontes, Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2014, 155-170.
Viñuela Suárez, Eduardo y Fraile Prieto, Teresa (eds.), La música en el lenguaje audiovisual. Aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática, Sevilla, Arcibel Editores, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.