The spanish king of argentine tango: Quinito Valverde, paradigm of composer of the music industry at the beginning of the 20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.08

Keywords:

Quinito Valverde, recording industry, popular music, cuplé, dances, Argentine tango, Clavelitos

Abstract


Joaquín [Quinito] Valverde (Madrid, 1875-Mexico City,
1918) arrived in Paris in 1907, a time in which distinction between “music for the elite” and “music for the masses” was being conceptually developed. Valverde was in this city at the same time as Isaac Albéniz, Enrique Granados, the pianist Ricardo Viñes, Joaquín Turina or a young Manuel de Falla, but he worked in musical circles far removed from the musical institutions where his compatriots studied and triumphed: Valverde did not go to the Schola Cantorum or the Conservatoire, but he achieved public and critical success in popular urban genres and in operetta theatres, salons and music halls as important as Olympia or Moulin-Rouge. Valverde, as a popular composer, is at the forefront of stage genres and technical means that allowed him to achieve international success in the first decades of the 20th century. This article’s main goal is to document that Quinito Valverde was a first-rate international star in popular music, although today he is practically forgotten and neglected by the international and national musical canon. I aim to highlight Valverde’s impact as a successful composer of songs and dances in France, Germany, the former Russian Empire and North America. To this end, I have made a review of European and American archives and incorporated a quantitative study of the phonographic recordings of his work without going into their analysis, that deserves a further work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arniches, Carlos, Enrique García Álvarez y Quinito Valverde. Gente menuda. Sainete lírico en dos actos, divididos en siete cuadros y en prosa (libreto). Madrid: R. Velasco, 1911.

Barreiro, Javier. «Vello Cano, Consuelo». En Diccionario de la Real Academia de la Historia. Real Academia de la Historia, 2018.

Burgos Bordonau, Esther y Antonio Carpallo Bautista. «La colección de rollos de pianola de la familia Fernández-Shaw estudio preliminar». Anuario Musical 73 (2018): 243-250. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2018.73.16

Burgos Bordonau, Esther. «La colección de rollos de pianola de zarzuela de la Biblioteca Nacional de España: descripción y análisis preliminar». En Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques, editado por Begoña Lolo Herranz y Adela Presas, 1175-1196. Madrid: SEdeM, 2018.

Cámara de Landa, Enrique. «Tango de ida y vuelta». Revista de Musicología 16, n.º 4 (1993): 2147-2169. https://doi.org/10.2307/20796074

Casares, Emilio. «Valverde San Juan, Joaquín [QuinitoValverde]». En Diccionario de la zarzuela. España e Hispanoamérica, 2 vols., dirigido por Emilio Casares, 2: 921-926. Madrid: ICCMU, 2003.

Encabo, Enrique. «Cuerpos que cantan, cuerpos que cuentan. La Fornarina y la encarnación del deseo». En Miradas sobre el cuplé en España, 65-78. Madrid: ICCMU, 2019.

Ferrer, Claudio. El schottisch y el tango como géneros errantes en España. Estudio y análisis de la influencia de España en las características musicales del chotis madrileño y del tango argentino. Tesis doctoral, Universidad Rey Juan Carlos, 2016.

Honrado Pinilla, Alberto y Tatiana Aráez Santiago, eds. La zarzuela mecánica. Madrid: Fundación Jacinto e Inocencio Guerrero, 2020.

Perandones, Miriam. «La recepción del hispanismo musical en Nueva York en el cambio de siglo XIXXX y el boom del teatro lírico español a través de Enrique Granados y Quinito Valverde». En Estudios del Observatorio/Observatorio Studies, 1-38. Cambridge, MA: Instituto Cervantes, Faculty of Arts and Sciences, Harvard University, 2021. https://doi.org/10.15427/OR068-02/2021SP

Perandones, Miriam. «Quinito Valverde: Transculturalidad y modernidad en su obra europea». En Between Centers and Peripheries: Music in Europe from the French Revolution to WWI, editado por M. Encina Cortizo e Yvan Nommick, 299- 320. Turnhout: Brepols, 2023, en prensa.

Power, Geraldine. «Projections of Spain in Popular Spectacle and Chanson, Paris: 1889-1926». Tesis doctoral, University of Melbourne, 2013.

Roquer, Jordi. «Zarzuelas de papel perforado. Jacinto Guerrero en el mercado de la pianola». En La zarzuela mecánica, editado por Alberto Honrado y Tatiana Aráez, 56-71. Madrid: Fundación Jacinto e Inocencio Guerrero, 2020.

Salaün, Serge. «El arte y la máquina. Paradojas de la modernidad escénica. 1900-1939». En Les spectacles en Espagne (1875-1936), editado por Serge Salaün y Marie Franco, 233-248. París: Presses Sorbonne Nouvelle, 2017. https://doi.org/10.4000/books.psn.1341

Valverde, Joaquín [Quinito]. Fermez vos yeux, «valse chantée». París: Dotésio, [1909].

Valverde, Joaquín. La Gitanette. Tango-maxixe para piano. Madrid: Sociedad anónima Casa Dotesio, [1907].

Valverde, Joaquín. Le Coup de Phryné, sobre motivos de La Gitanette. Texto de L. Boyer y Henry Gréglois. París: L.-E. Dotesio, [1909].

Valverde, Joaquín. The Land of Joy. Nueva York: Schirmer, 1918.

Valverde, Joaquín. Y… cómo le va? [Kiev]: Leon Idzikowski, s/d. Villoldo, Ángel G. El choclo. S. Paulo: A. Márquez da Silva, [1905].

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Perandones Lozano, M. (2023). The spanish king of argentine tango: Quinito Valverde, paradigm of composer of the music industry at the beginning of the 20th century. Anuario Musical, (78), 151–166. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.08

Issue

Section

Articles