The synthesis as a compositional process: Manuel de Falla and «Invocatio ad individuam trinitatem»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.09

Keywords:

Manuel de Falla, composition, authorship, choir, incidental music, Gregorian chant, polyphony

Abstract


In the catalogue of works by Manuel de Falla there is a masterpiece with unrepeatable characteristics in the production of the Andalusian composer. It is the «Invocatio ad individuam trinitatem», a brief 13-bar composition for 4 mixed voices with a Latin’s religious text. Although the musical piece was written for the performance of the auto sacramental La vuelta de Egipto, it does not form part of the catalogue number which includes the rest of the adaptations integrated in the staging. The apparent concretion of such a brief piece encloses a more complex production, which can open up a small window on the compositional approaches of the musician. This article proposes a journey through the genesis of this work, clarifying gloomy areas of its creation and framing it correctly within the context for which it was conceived. Likewise, owing to a discovery in the Manuel de Falla Archive (E-GRmf), all the sources the composer used to construct the piece are definitively exposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anglès, Higinio, ed. Tomás Luis de Victoria (†1611). Opera Omnia, 4 volúmenes. Primera edición por Felipe Pedrell. Nueva edición corregida y aumentada por Higinio Anglés. Monumentos de la Música Española 25-26 (1965), 30 (1967), 31 (1968). Barcelona: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1965, 1967-1968.

Antiphonale Romanum II. Solesmes: La Froidfontaine, 2009.

Brun, F[rançois-Joseph] ed., Les petites feuilles musicales. Collection populaire de musique d'église. París: Librairie de l'Art Catholique, Éditions Musicales de la Schola Cantorum, 1919.

Christoforidis, Michael. «Hacia un nuevo mundo sonoro en El retablo de maese Pedro». En Manuel de Falla: Latinité et Universalité. Actes du Colloque International tenu en Sorbonne, 18-21 novembre 1996, editado por Louis Jambou, 219-235. París: Université Paris X, 1999.

Christoforidis, Michael. «Volver: otra lectura de la ideología político-estética de Manuel de Falla durante sus últimos años». Revista de Musicología 32, n.º 1 (2009): 585-593. https://doi.org/10.2307/20797996

Gallego, Antonio. Catálogo de obras de Manuel de Falla. Madrid: Ministerio de Cultura, 1988.

García, Juan Alfonso. «Manuel de Falla y la música eclesiástica III». Tesoro Sacro-Musical, IV (julio-septiembre 1976): 80-84.

González Mesa, Dácil. «La biblioteca personal de Manuel de Falla: historia, formación y repercusión en el proceso creativo del compositor». Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2019. https://digibug.ugr.es/handle/10481/57876.

Graduale novum de feriis et sanctis. Regensburg: ConBrio Verlagsgesellschaft, Libreria Editrice Vaticana, 2018.

Jambou, Louis. «Músicas del siglo XVI en la obra de Manuel de Falla». Revista de Musicología 27, n.º 2 (2004): 1039-1064. https://doi.org/10.2307/20798014

Jan, Miguel Andrés. «Iacobus Gallus and the mystery of authorship». En Thezaurus. Institute for Slovenian Studies of Victoria, 2003.

«La representación de "La vuelta de Egipto", triunfo rotundo del naciente teatro universitario». Ideal, Granada (11 de abril de 1935): 3-4.

Nommick, Yvan. «El retablo de maese Pedro: un poético diálogo entre la historia y la vanguardia». En El retablo de maese Pedro. Manuel de Falla: diseños para una puesta en escena, editado por Rafael del Pino, 13-21. Sevilla, Consejería de Cultura, 2002.

Nommick, Yvan. «Música incidental para El misterio de los Reyes Magos Manuel de Falla; edición y estudio». Quodlibet

, separata (2017): 5-31.

Pedrell, Felipe. Thomae Ludovici Victoria Abulensis Opera Omnia, 4 volúmenes. Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1902-1913.

Peiró, Rosario. «Frente y retaguardia: mujeres en la Guerra Civil». Página web del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Persia, Jorge de. Hermenegildo Lanz, escenógrafo: las experiencias teatrales en los años veinte granadinos (1922-1936). Granada: Ayuntamiento de Granada, 1993.

Pío X. Tra le sollecitudini. Motu proprio. 22 noviembre de 1903.

Proske, Carl. Musica Divina. Regensburg: Friedrich Pustet, 1853-1863.

Ruiz Montes, Francisco y Elena Torres Clemente. «Manuel de Falla y la música incidental para El gran teatro del mundo. Estudio introductorio». Quodlibet 53, separata (2013): 3-15.

Ruiz Montes, Francisco y Elena Torres Clemente. «Manuel de Falla y la música incidental para La vuelta de Egipto. Estudio introductivo». Quodlibet 55, separata (2014): 5-26.

Sanz, Gaspar. Instruccion de musica sobre la guitarra española y metodo de sus primeros rudimentos, hasta tañerla con destreza: con dos laberintos ingeniosos, variedad de sones y Dances de Rasgueado, y Punteado, al estilo Español, Italiano, Francés, y Inglés: con un breve Tratado para acompañar con perfección, sobre la parte muy essencial para la Guitarra, Arpa, y Organo, resumido en doze reglas, y exemplos con las más principales de Contrapunto, y Composición. Zaragoza: Herederos de Diego Dormer, 1697.

Škulj, Edo. Monumenta Artis Musicae Sloveniae. V rokopisu ohranjene skladbe. Compositions preserved in manuscript. Liubliana: Muzikološki Inštitut, 1996.

Titos Martínez, Manuel. «Las actitudes políticas de Manuel de Falla: confianza, desconcierto y prevención». Cuadernos de Historia Contemporánea, 33 (2011): 203-234. https://doi.org/10.5209/rev_CHCO.2011.v33.36672

Torres Clemente, Elena. «Tomás Luis de Victoria reinventado por Manuel de Falla: homenajes, recreaciones y versiones expresivas». En Tomás Luis de Victoria: Estudios, editado por Javier Suárez-Pajares y Manuel Sol, 523-546. Madrid: ICCMU, 2013.

Vega García-Ferrer, María Julieta. Manuel de Falla y el canto llano: un cantoral el siglo XV en su archivo. Granada: María Julieta Vega García-Ferrer, 2017. https://doi.org/10.1515/iber-2017-0002

Vinay, Gianfranco. «La lezione di Scarlatti e di Stravinsky nel Concerto per clavicembalo di Falla». En Manuel de Falla tra la Spagna e l'Europa: atti del convegno internazionale di studi (Venezia, 15-17 maggio 1987), editado por Paolo Pinamonti, 179-188. Florencia, Leo S. Olschki, 1989.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Flores Coleto, Álvaro. (2023). The synthesis as a compositional process: Manuel de Falla and «Invocatio ad individuam trinitatem». Anuario Musical, (78), 167–180. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2023.78.09

Issue

Section

Articles